Bu makale matematik ve fen bilimleri alan öğretmenlerinin ölçme ve değerlendirme bilgi ve becerilerini artırmak için tasarlanan bir mesleki gelişim programının ortaya çıkardığı fırsatları, programın uygulanmasında karşılaşılan engelleri ve zorlukları öğretmenlerin ve araştırmacıların gözüyle sunmaktadır. Öğrenme topluluğu yaklaşımıyla tasarlanan bu programda öğretmenlerin araştırmacı rolünde olmaları sağlanarak kendi sınıflarında yaşadıkları ölçme ve değerlendirmeyle ilgili sorunlara çözüm bulmaları amaçlanmıştır. Program süreçleri nitel durum çalışması yöntemiyle incelenmiştir. Veriler, program katılımcılarından seçilen öğretmenlerin katıldığı program başında, ortasında ve sonunda olmak üzere üç farklı odak grup görüşmesi ve uygulamanın sonunda, çalışmayı yürüten araştırmacıların katıldığı tek bir odak grup görüşmesi yoluyla toplanmıştır. Sonuçlara göre bu mesleki gelişim programı iş birliği, ortak hedef, sınıf uygulamalarına uygun içerik gibi nitelikli mesleki gelişim programı özelliklerini ön plana çıkararak öğretmenlerin pedagojik bilgilerini destekleyen programlara somut bir örnek olmuştur. Programın güçlü ve gelişime açık yönleri makalede tartışılmıştır.
Ölçme ve değerlendirme mesleki gelişim programı öğrenme topluluğu fen ve matematik öğretmenleri
Boğaziçi Üniversitesi
21D05P1
İşbirliği ve destekleri için İstanbul Ölçme Değerlendirme Merkezi'ne teşekkür ederiz.
This article presents the opportunities encountered in a professional development program designed to enhance the measurement and evaluation knowledge and skills of mathematics and science teachers and challenges and barriers encountered in the implementation of the program from the perspective of the teachers and researchers. The program, designed using a learning community approach, aims to enable teachers to assume the role of researchers and find solutions to measurement and evaluation-related problems in their own classrooms. The processes of the program were analyzed using a qualitative case study method. Data were collected through three different focus group interviews at the beginning, middle, and end of the program with teachers selected by the program participants, and a single focus group interview at the end of the implementation with the researchers who carried out the program. According to the results, this professional development program has been a concrete example of quality professional development programs that prioritize features such as cooperation, common goals, and content that is compatible with classroom practices, and supports teachers' pedagogical knowledge. The strong and development-oriented aspects of the program are discussed in the article.
Measurement and evaluation professional development program learning community science and mathematics teachers
21D05P1
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Special Issue of National Congress on Measurement and Evaluation Applications in Education |
Authors | |
Project Number | 21D05P1 |
Publication Date | December 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 39-1 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.