In this paper, a two-dimensional computational fluid dynamics (CFD) study of Turbofan engine is presented using the ANSYS Fluent program, the navier–stokes equations is used for analysis, including a two-dimensional and symmetrical drawing of both the combustion chamber and in a 1.5 Stage Axial Flow Turbine. A GE-90 turbofan engine nacelle was used with Naca 63-412 type blades were used for the analysis of the flow on the turbine blades. Combustion chamber simulations were carried out using a previous study.
The computational results were compared with other studies on the Exergetic analysis of a GE-21 turbojet engine. The GE-21 engine had a combustion chamber temperature of 2900 K, while the GE-90 engine had a temperature of around 2706 K. The previous study considered the velocity of fluid flow to be 200 m/s, whereas the velocity of flow in this study was 209 m/s as determined in the part of analysis and result.
We would like to thank Associate Professor Cahit Gürlek for sharing his knowledge and experience.
Bu bildiride, ANSYS Fluent programı kullanılarak, hem yanma odasının hem de 1.5 Kademeli Eksenel Akış Türbininin iki boyutlu ve simetrik çizimini içeren Turbofan motorunun iki boyutlu hesaplamalı akışkanlar dinamiği (HAD) çalışması sunulmaktadır. Türbin kanatlarındaki akışın analizi için Naca 63-412 tipi kanatlı GE-90 turbofan motor nasel kullanılmıştır. Yanma odası simülasyonları, önceki bir çalışma kullanılarak gerçekleştirilmiştir.
Hesaplama sonuçları, bir GE-21 turbojet motorunun Exergetic analizine ilişkin diğer çalışmalarla karşılaştırıldı. GE-21 motorunun yanma odası sıcaklığı 2900 K, GE-90 motorunun sıcaklığı ise 2706 K civarındaydı. Önceki çalışma, sıvı akış hızının 200 m/s olduğunu, oysa akış hızının 200 m/s olduğunu düşünmüştü. bu çalışma 209 m/s idi.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 30, 2023 |
Publication Date | July 6, 2023 |
Submission Date | November 10, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 7 Issue: 1 |