Bu çalışmada, dolgu malzemesinin mekanik özelliklerinin yığma kemer köprülerin sismik davranışı üzerindeki etkileri incelenmiştir. Bu amaçla mevcut olmayan bir köprü modeli seçilmiş ve bu köprü modeli kullanılarak farklı dolgu malzemesi özelliklerine sahip köprü modelleri SAP2000 bilgisayar programında oluşturulmuştur. Dolgu malzemesinin köprünün dinamik davranışı üzerindeki etkilerini görebilmek amacıyla bu modeller üzerinde zaman tanım alanında doğrusal analiz ve modal analizler yapılmıştır. Modal analiz sonucunda, kullanılan dolgu malzemesinin yoğunluğu arttıkça periyodun büyüdüğü, elastisite modülü arttıkça ise periyodun küçüldüğü tespit edilmiştir. Zaman tanım alanında yapılan doğrusal analizler sonucunda ise; dolgu malzemesinin yoğunluğu arttıkça yer değiştirme ve gerilmelerin büyüdüğü, elastisite modülü arttığında ise yer değiştirme ve gerilmelerin küçüldüğü tespit edilmiştir. Statik analizler sonucunda, dolgu malzemesinin yoğunluğu arttıkça yer değiştirme ve gerilme değerlerinin arttığı, elastisite modülü arttıkça ise bu değerlerin küçüldüğü tespit edilmiştir.
The present study examined the impacts of the mechanical properties of the filling material on the seismic behaviour of masonry arch bridges (MAB). A bridge model that did not exist was selected to achieve this objective. Using this model, bridge models with different filling material properties were created in the SAP2000 computer program. Modal analysis and linear time history analysis (THA) were conducted on the aforementioned models to ascertain the filling material's influence on the bridge's dynamic behavior. The findings of the modal analysis indicated that an increase in the density of the filling material increased in the period, while an increase in the elasticity modulus led to a decrease in the period. As a result of linear THA, it was determined that as the density of the filling material increases, the displacements and stresses increase, and as the elastic modulus increases, the displacements and stresses decrease. As a result of static analysis, it was determined that as the density of the filling material increases, the displacement and stress values increase, and as the elastic modulus increases, these values decrease.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Earthquake Engineering |
Journal Section | Civil Engineering |
Authors | |
Publication Date | December 3, 2024 |
Submission Date | May 20, 2024 |
Acceptance Date | November 4, 2024 |
Published in Issue | Year 2024Volume: 27 Issue: 4 |