Research Article
BibTex RIS Cite

Social Media Advertising Platform Selection: An Application With Multi-Criteria Decision Making Methods

Year 2021, Volume: 5 Issue: 2, 721 - 738, 31.12.2021

Abstract

Social media is a set of digital platforms where individuals communicate with each other, share their ideas and perform various activities. There are over 3 billion social media users worldwide. In Turkey, Facebook, Instagram, Twitter and YouTube followers counts were as follows; YouTube ranks first with 50 million users, Instagram ranks second with 46 million users, while Facebook reached 38 million users in 2021. Twitter ranked fourth with 13 million users. For firms, this number has created an easy-to-reach and more economical market. One of the most important ways to achieve targeted results in this market is to create the right advertising strategies. Almost all social media platforms offer the option of advertising. The important point is which ad type will be applied on which platform.
In the study, it was aimed to choose the ideal advertising platform according to the target audience. The study was conducted in a bank that is one of the leading companies in Turkey in the banking sector. An advertising campaign will be conducted the credit card for young person. The problem of social media platform selection for this advertising campaign is addressed. 4 alternatives and 12 criteria were determined in the study. These alternatives and criteria were evaluated by 4 different Multi-Criteria Decision Making methods. Using AHP and ANP methods, criterion weights were determined. Criteria weights obtained by AHP method were used in Topsis method. And an ideal solution space has been proposed. In the PROMETHEE method, the ranking of alternatives was determined using the criterion weights obtained from the ANP method. The results were compared and the results showed consistency with each other.

References

  • Akbulut, M., & Çelik, C. Sosyal Medya Kullanımı Ve Sosyal Statü İlişkisi.
  • Alan, A. K., KABADAYI, E. T., & Erişke, T. (2018). İletişimin Yeni Yüzü: Dijital Pazarlama Ve Sosyal Medya Pazarlamasi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(66), 493-504. doi: https://doi.org/10.17755/esosder.334699
  • Barutçu, S., & Tomaş, M. (2013). Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması Ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğinin Ölçümü. İnternet Uygulamaları Ve Yönetimi Dergisi, 4(1), 5-24. doi: https://doi.org/10.5505/iuyd.2013.69188
  • Çağıl A., “Sosyal Medya İle Dijital Pazarlama”, 1., Rahmi Dalıcı, Dikeyeksen Yayınları, ISBN-978-605-4898-38-1, İstanbul, (2017)
  • Çelik, S. (2014). Sosyal Medyanın Pazarlama İletişimine Etkileri. Erciyes İletişim Dergisi, 3(3). doi: https://doi.org/10.17680/akademia.v3i3.1005000199
  • Keskin, H. D., & Kurtuldu, H. S. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Dijital Pazarlamaya Yatkınlık Düzeylerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Global Journal Of Economics And Business Studies, 7(14), 117-128.
  • Köksal, Y., & Özdemir, Ş. (2013). Bir İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya’nın Tutundurma Karması İçerisindeki Yeri Üzerine Bir İnceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 323-337.
  • Özcan, E. C., Ünlüsoy, S., Eren, T. (2017). ANP Ve TOPSIS Yöntemleriyle Türkiye'de Yenilenebilir Enerji Yatirim Alternatiflerinin Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Mühendislik, Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 5(2), 204-219.
  • Saaty, T. L. (1990). How To Make A Decision: The Analytic Hierarchy Process. European Journal Of Operational Research, 48(1), 9-26. doi: https://doi.org/10.1016/0377-2217(90)90057-I
  • Saaty, T. L. (1999). Fundamentals Of The Analytic Network Process. In Proceedings Of The 5th İnternational Symposium On The Analytic Hierarchy Process (Pp. 12-14).
  • Rouyendegh, B. D., Topuz, K., Dag, A., & Oztekin, A. (2019). An AHP-IFT Integrated Model For Performance Evaluation Of E-Commerce Web Sites. Information Systems Frontiers, 21(6), 1345-1355. doi https://doi.org/10.1007/s10796-018-9825-z:
  • Survıvor (2021)., 2021 İnternet ve Sosyal Medya İstatistikleri, Erişim adresi: https://www.survivor.com.tr/2021-sosyal-medya-ve-internet-istatistikleri/
  • Taş, M., Özlemiş, Ş. N., Hamurcu, M., & Eren, T. (2017). Ankara’da AHP Ve PROMETHEE Yaklaşımıyla Monoray Hat Tipinin Belirlenmesi. Ekonomi İşletme Siyaset Ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 3(1), 65-89.
  • Tutgun-Ünal, A., & Deniz, L. (2020). Sosyal Medya Kuşaklarının Sosyal Medya Kullanım Seviyeleri Ve Tercihleri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(22), 1289-1319. doi: https://doi.org/10.26466/opus.626283
  • Uslu, B., Gür Ş., Eren, T., Özcan E. C., (2020). Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri İle Bulut Hizmet Sağlayıcı Sıralaması. Pamukkale İşletme Ve Bilişim Yönetimi Dergisi, 6(1), 20-34.
  • Yalcinkaya, N. (2018). Türkiye’deki Siyasi Partilerin Dijital Pazarlama Kanallarını Kullanımı. Yönetim Ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 199-216. doi: https://doi.org/10.18657/yonveek.399687

Sosyal Medya Reklam Platformu Seçimi: Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri İle Bir Uygulama

Year 2021, Volume: 5 Issue: 2, 721 - 738, 31.12.2021

Abstract

Sosyal medya bireylerin birbirleri ile iletişime geçtikleri, fikirlerini paylaştıkları ve çeşitli aktivitelerin yapıldığı dijital platformlar bütünüdür. Dünya çapında 3 milyarın üzerinde sosyal medya kullanıcısı bulunmaktadır. Türkiye’de ise Facebook, Instagram, Twitter ve YouTube kullanıcı sayıları sırasıyla şu şekildedir; YouTube 50 milyon kullanıcı ile ilk sırada yer almaktadır, Instagram 46 milyon kullanıcı sayısı ile ikinci sırada yer alırken, Facebook 2021 yılında 38 milyon kullanıcı sayısına ulaşmıştır. Twitter 13 milyon kullanıcı sayısı ile dördüncü sırada yer almıştır. Firmalar için bu sayı ulaşılması kolay ve daha ekonomik bir pazar oluşturmuştur. Bu pazarda hedeflenen sonuçlara ulaşmanın en önemli yollarından birisi doğru reklam stratejilerinin oluşturulmasıdır. Sosyal medya platformlarının neredeyse hepsi reklam seçeneği sunmaktadır. Önemli olan nokta hangi platformda hangi reklam türünün uygulanacağıdır.
Yapılan çalışmada hedef kitleye göre ideal reklam platformunun seçimi amaçlanmıştır. Çalışma bankacılık sektöründe Türkiye’nin öncü firmaları arasında yer alan bir bankada yapılmıştır. Firmanın ürünleri arasında yer alan genç kredi kartı için reklam kampanyası yapılacaktır. Bu reklam kampanyası için sosyal medya platform seçimi problemi ele alınmıştır. Çalışmada 4 alternatif ve 12 kriter belirlenmiştir. Bu alternatif ve kriterler 4 farklı Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemi ile değerlendirilmiştir. ANP ve AHP yöntemi ile belirlenen kriterlerin ağırlıkları belirlenmiştir. TOPSIS yönteminde AHP yönteminden elde edilen kriter ağırlıkları kullanılarak ideal alternatif belirlenmiştir. PROMETHEE yönteminde ise ANP yönteminden elde edilen kriter ağırlıkları kullanılarak alternatiflerin sıralaması belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlar karşılaştırılmış ve sonuçlar birbirleri ile tutarlılık göstermiştir.

References

  • Akbulut, M., & Çelik, C. Sosyal Medya Kullanımı Ve Sosyal Statü İlişkisi.
  • Alan, A. K., KABADAYI, E. T., & Erişke, T. (2018). İletişimin Yeni Yüzü: Dijital Pazarlama Ve Sosyal Medya Pazarlamasi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 17(66), 493-504. doi: https://doi.org/10.17755/esosder.334699
  • Barutçu, S., & Tomaş, M. (2013). Sürdürülebilir Sosyal Medya Pazarlaması Ve Sosyal Medya Pazarlaması Etkinliğinin Ölçümü. İnternet Uygulamaları Ve Yönetimi Dergisi, 4(1), 5-24. doi: https://doi.org/10.5505/iuyd.2013.69188
  • Çağıl A., “Sosyal Medya İle Dijital Pazarlama”, 1., Rahmi Dalıcı, Dikeyeksen Yayınları, ISBN-978-605-4898-38-1, İstanbul, (2017)
  • Çelik, S. (2014). Sosyal Medyanın Pazarlama İletişimine Etkileri. Erciyes İletişim Dergisi, 3(3). doi: https://doi.org/10.17680/akademia.v3i3.1005000199
  • Keskin, H. D., & Kurtuldu, H. S. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Dijital Pazarlamaya Yatkınlık Düzeylerinin Belirlenmesi Üzerine Bir Araştırma. Global Journal Of Economics And Business Studies, 7(14), 117-128.
  • Köksal, Y., & Özdemir, Ş. (2013). Bir İletişim Aracı Olarak Sosyal Medya’nın Tutundurma Karması İçerisindeki Yeri Üzerine Bir İnceleme. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18(1), 323-337.
  • Özcan, E. C., Ünlüsoy, S., Eren, T. (2017). ANP Ve TOPSIS Yöntemleriyle Türkiye'de Yenilenebilir Enerji Yatirim Alternatiflerinin Değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Mühendislik, Bilim Ve Teknoloji Dergisi, 5(2), 204-219.
  • Saaty, T. L. (1990). How To Make A Decision: The Analytic Hierarchy Process. European Journal Of Operational Research, 48(1), 9-26. doi: https://doi.org/10.1016/0377-2217(90)90057-I
  • Saaty, T. L. (1999). Fundamentals Of The Analytic Network Process. In Proceedings Of The 5th İnternational Symposium On The Analytic Hierarchy Process (Pp. 12-14).
  • Rouyendegh, B. D., Topuz, K., Dag, A., & Oztekin, A. (2019). An AHP-IFT Integrated Model For Performance Evaluation Of E-Commerce Web Sites. Information Systems Frontiers, 21(6), 1345-1355. doi https://doi.org/10.1007/s10796-018-9825-z:
  • Survıvor (2021)., 2021 İnternet ve Sosyal Medya İstatistikleri, Erişim adresi: https://www.survivor.com.tr/2021-sosyal-medya-ve-internet-istatistikleri/
  • Taş, M., Özlemiş, Ş. N., Hamurcu, M., & Eren, T. (2017). Ankara’da AHP Ve PROMETHEE Yaklaşımıyla Monoray Hat Tipinin Belirlenmesi. Ekonomi İşletme Siyaset Ve Uluslararası İlişkiler Dergisi, 3(1), 65-89.
  • Tutgun-Ünal, A., & Deniz, L. (2020). Sosyal Medya Kuşaklarının Sosyal Medya Kullanım Seviyeleri Ve Tercihleri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 15(22), 1289-1319. doi: https://doi.org/10.26466/opus.626283
  • Uslu, B., Gür Ş., Eren, T., Özcan E. C., (2020). Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri İle Bulut Hizmet Sağlayıcı Sıralaması. Pamukkale İşletme Ve Bilişim Yönetimi Dergisi, 6(1), 20-34.
  • Yalcinkaya, N. (2018). Türkiye’deki Siyasi Partilerin Dijital Pazarlama Kanallarını Kullanımı. Yönetim Ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 199-216. doi: https://doi.org/10.18657/yonveek.399687
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Industrial Engineering
Journal Section Research Article
Authors

Berk Can Saçan 0000-0001-5942-3356

Tamer Eren 0000-0001-5282-3138

Publication Date December 31, 2021
Submission Date April 11, 2021
Acceptance Date May 8, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Saçan, B. C., & Eren, T. (2021). Sosyal Medya Reklam Platformu Seçimi: Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri İle Bir Uygulama. Journal of Turkish Operations Management, 5(2), 721-738.
AMA Saçan BC, Eren T. Sosyal Medya Reklam Platformu Seçimi: Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri İle Bir Uygulama. JTOM. December 2021;5(2):721-738.
Chicago Saçan, Berk Can, and Tamer Eren. “Sosyal Medya Reklam Platformu Seçimi: Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri İle Bir Uygulama”. Journal of Turkish Operations Management 5, no. 2 (December 2021): 721-38.
EndNote Saçan BC, Eren T (December 1, 2021) Sosyal Medya Reklam Platformu Seçimi: Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri İle Bir Uygulama. Journal of Turkish Operations Management 5 2 721–738.
IEEE B. C. Saçan and T. Eren, “Sosyal Medya Reklam Platformu Seçimi: Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri İle Bir Uygulama”, JTOM, vol. 5, no. 2, pp. 721–738, 2021.
ISNAD Saçan, Berk Can - Eren, Tamer. “Sosyal Medya Reklam Platformu Seçimi: Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri İle Bir Uygulama”. Journal of Turkish Operations Management 5/2 (December 2021), 721-738.
JAMA Saçan BC, Eren T. Sosyal Medya Reklam Platformu Seçimi: Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri İle Bir Uygulama. JTOM. 2021;5:721–738.
MLA Saçan, Berk Can and Tamer Eren. “Sosyal Medya Reklam Platformu Seçimi: Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri İle Bir Uygulama”. Journal of Turkish Operations Management, vol. 5, no. 2, 2021, pp. 721-38.
Vancouver Saçan BC, Eren T. Sosyal Medya Reklam Platformu Seçimi: Çok Ölçütlü Karar Verme Yöntemleri İle Bir Uygulama. JTOM. 2021;5(2):721-38.

2229319697  logo   logo-minik.png 200311739617396