Research Article
BibTex RIS Cite

AN INVESTIGATION ABOUT COMPETITIVE ADVANTAGE IN TERMS OF DIFFERENTITATION IN PRODUCT DESIGN FOR FURNITURE INDUSTRY: ANKARA SAMPLE

Year 2016, Volume: 2 Issue: 2, 171 - 180, 19.12.2016
https://doi.org/10.22531/muglajsci.283642

Abstract

In today's business environment, existence of enterprises depends on prediction about the extent of environmental change and development on competitive edge techniques that provide them advantages. In this context, consumer demand and production of new designs to meet their needs and to be available at affordable prices according to market stands out. Design is a view of the product or product parts. The new design concept in production; thinking, planning, design and implementation comes up as a result of the decision-making processes with a more accurate representation of the uncertain status of state transformation. This condition can lead to differentiation of people's consumption habits and technological developments changing rapidly contribute to the production process. The purpose of the study is to contribute to the debate process and to examine competitive advantage in terms of differentiation in product design for the furniture industry. For this purpose, a study was conducted on furniture enterprises operating in Ankara and the role of the variation in product design has been uncovered in terms of product performance, market share and competitive advantage.According to the findings of the research resulting reached important conclusions about competitive advantages of furniture enterprises operating in Ankara that differentiate them based on variations in product designs and recommendations within the framework of what needs to be done. In addition, the location of modern production and consumption habits of the design for the furniture enterprises as a competitive tool has demonstrated significant results within the scope of how to use.The research is regarded important to emphasize that the issue of the competitive differentiation in terms of product design in the furniture industry. The research is expected to practice in these areas and will contribute to future studies.

References

  • M. Porter, New York: Free Press, 1985.
  • G. Hamel and C. Prahalad, Competing for the Future, Cambridge: Harvard Business School Pres, 1994.
  • E. De Bono, Sur-petition, New York: Harper and Collins Publishers, 1992.
  • V. Walsh, R. Roy, M. Bruce and S. Potter, Winning by Design, Oxford: Basil Blackwell, 1992.
  • M. Porter, Competitive Strategy, New York: Free Press, 1980.
  • B. Borja De Mozota, Design Management, İstanbul: Kapital Medya A.Ş., 2003.
  • F. Ürük, Tasarım Yönetimi ve Tasarımdaki Yeri, İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, 2008.
  • A. Filiz, Üretim Yönetiminde Verimlilik Sırları, Sistem Yayıncılık, 2008.
  • M. Şahin, Üretim Yönetimi, Anadolu Üniversitesi Sahaf Yayınevi, 2008.
  • S. Yalçın, Müşteri Odaklı Yeni Ürün Geliştirme Aracı Olarak Hedef Maliyetleme ve Kalite Fonksiyon Yayılımının Mobilya Sektöründe Uygulanabilirliğinin Analizi, Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi, 2005.
  • A. S. A. G. H. Kartal, Maliyet Muhasebesi, 2. Baskı ed., Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, 2004.
  • H. Çınar, Mobilya Tasarım Yönetimi Ders Notları, Ankara: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2006.
  • TOBB, "Türkiye Mobilya Ürünleri Meclisi Sektör Raporu," Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), Ankara, 2013.
  • TOBB, "Türkiye Mobilya Ürünleri Meclisi Sektör Raporu 2014," Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), Ankara, 2015.
  • İSO, "Küresel Rekabette İstanbul Sanayi Odası Meslek Komiteleri Projesi-Mobilya İmalatı Sanayi," İstanbul Sanayi Odası (İSO), İstanbul, 2015.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı, "Onuncu Kalkınma Planı 2014-2018, Mobilya Çalışma Grubu Raporu," T.C. Kalkınma Bakanlığı, Ankara, 2015.
  • MÜSİAD, "Dayanıklı Tüketim, Mobilya ve Orman Ürünleri Sektör Raporu 2014," Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği, İstanbul, 2015.
  • Ankara Kalkınma Ajansı, "Ankara Mevcut Durum Raporu 2011-2013," Ankara Kalkınma Ajansı, Ankara, 2011.
  • A. Aşarkaya, "Mobilya Sektörü," Türkiye İş Bankası A.Ş., 2015.
  • MOSDER, Tüketici Tutum, Davranış, Marka, İmaj ve Konumlama Araştırması, İstanbul: MOSDER (Türkiye Mobilya Sanayicileri Derneği), 2015.
  • Ankara Kalkınma Ajansı, "Siteler, Mobilya ve Ankara," Ankara Kalkınma Ajansı, Ankara, 2011.
  • K. Alkin, M. Bulu and A. Cangel, "İllerarası Rekabetçilik Endeksi 2009-2010," Uluslararası Rekabet Araştırmaları Kurumu (URAK) ve Deloitte Türkiye, İstanbul, 2011.
  • E. Erdil, M. Durgut, T. Pamukçu, M. Özman, H. T. Göksidan, D. Fındık, C. Çetin, D. Çetin, E. B. Kepenek, U. Y. Çetinkaya and S. Türkeli, "Kümeler, Sanayi Ağları ve İnovasyon (KÜSAİ): Ankara Bölgesi Makine ve Mobilya Sektörleri Örneği Projesi," METU-STPS, Ankara, 2007.
  • EDAM ve Deloitte Türkiye, "Türkiye İçin Bir Rekabet Endeksi," EDAM (Ekonomi ve Dış Politika Araştırmalar Merkezi) ve Deloitte Türkiye, İstanbul, 2009.
  • B. Altay and K. Gürpınar, "Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Bazı Rekabet Gücü Endeksleri: Türk Mobilya Sektörü Üzerine Bir Uygulama," vol. X, no. 1, pp. 257-274, 2008.
  • DPT, "Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013) Ağaç Ürünleri ve Mobilya Sanayii Özel İhtisas Komisyonu Raporu," Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Ankara, 2006.

REKABET ÜSTÜNLÜĞÜ BAKIMINDAN ÜRÜN TASARIMINDAKİ FARKLILAŞMANIN MOBİLYA ENDÜSTRİSİ AÇISINDAN İNCELENMESİ: ANKARA İLİ ÖRNEĞİ

Year 2016, Volume: 2 Issue: 2, 171 - 180, 19.12.2016
https://doi.org/10.22531/muglajsci.283642

Abstract

İşletmelerin günümüz iş ortamında ayakta
kalabilmeleri; çevresel değişimleri olabildiği ölçüde öngörebilmesine ve
kendilerine rekabetçi üstünlükler sağlayacak teknikler geliştirmelerine bağlı
bulunmaktadır. Bu kapsamda tüketici istek ve ihtiyaçlarını karşılayacak yeni
tasarımların üretilmesi ve pazara uygun fiyatlarla sunulması konusu öne
çıkmaktadır. Tasarım, ürün ya da
ürün parçasının bir görünümü olup,
üretimde yeni bir tasarım anlayışı ise; düşünme, planlama, karar verme ve
uygulama süreçleri sonucunda tasarımın, belirsiz bir durumdan daha kesin bir
duruma dönüşümünün temsil edilmesiyle ortaya çıkmaktadır. Bu durum, insanların
tüketim alışkanlıklarının farklılaşmasına ve hızlı bir biçimde değişen
teknolojik gelişmeler, üretim süreçlerine katkıda bulunmaktadır. Çalışmanın
amacı; söz konusu tartışma sürecine katkı sağlamak, rekabet üstünlüğü
bakımından ürün tasarımındaki farklılaşmayı mobilya endüstrisi açısından
incelemektir. Bu amaçla, Ankara’da faaliyet gösteren mobilya işletmeleri
üzerinde bir çalışma yapılmış ve ürün tasarımındaki farklılaşmanın; ürün
performansı, pazar payı ve rekabet üstünlüğü açısından rolü ortaya çıkarılmaya
çalışılmıştır. Araştırmanın sonucunda ortaya çıkan bulgulara dayanılarak;
Ankara’da faaliyet gösteren mobilya işletmelerinin rekabet üstünlüklerinin,
ürün tasarımlarındaki farklılaşmalarına dayalı olduğu konusunda önemli
sonuçlara ulaşılmış ve neler yapılması gerektiği çerçevesinde öneriler
getirilmeye çalışılmıştır. Ayrıca, tasarımın modern üretim ve tüketim
modellerindeki yeri, mobilya işletmelerinin rekabet aracı olarak tasarımı nasıl
kullanacakları kapsamında önemli sonuçlar ortaya koymuştur. Araştırma,
ürün tasarımındaki farklılaşmanın mobilya endüstrisi açısından rekabet
üstünlüğü sağlayacağı konusuna vurgu yapması bakımından önemli görülmektedir.
Araştırmanın söz konusu alandaki uygulamalara ve yapılacak araştırmalara katkı
sağlayacağı beklenmektedir.

References

  • M. Porter, New York: Free Press, 1985.
  • G. Hamel and C. Prahalad, Competing for the Future, Cambridge: Harvard Business School Pres, 1994.
  • E. De Bono, Sur-petition, New York: Harper and Collins Publishers, 1992.
  • V. Walsh, R. Roy, M. Bruce and S. Potter, Winning by Design, Oxford: Basil Blackwell, 1992.
  • M. Porter, Competitive Strategy, New York: Free Press, 1980.
  • B. Borja De Mozota, Design Management, İstanbul: Kapital Medya A.Ş., 2003.
  • F. Ürük, Tasarım Yönetimi ve Tasarımdaki Yeri, İstanbul: Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, 2008.
  • A. Filiz, Üretim Yönetiminde Verimlilik Sırları, Sistem Yayıncılık, 2008.
  • M. Şahin, Üretim Yönetimi, Anadolu Üniversitesi Sahaf Yayınevi, 2008.
  • S. Yalçın, Müşteri Odaklı Yeni Ürün Geliştirme Aracı Olarak Hedef Maliyetleme ve Kalite Fonksiyon Yayılımının Mobilya Sektöründe Uygulanabilirliğinin Analizi, Kütahya: Dumlupınar Üniversitesi, 2005.
  • A. S. A. G. H. Kartal, Maliyet Muhasebesi, 2. Baskı ed., Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını, 2004.
  • H. Çınar, Mobilya Tasarım Yönetimi Ders Notları, Ankara: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, 2006.
  • TOBB, "Türkiye Mobilya Ürünleri Meclisi Sektör Raporu," Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), Ankara, 2013.
  • TOBB, "Türkiye Mobilya Ürünleri Meclisi Sektör Raporu 2014," Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB), Ankara, 2015.
  • İSO, "Küresel Rekabette İstanbul Sanayi Odası Meslek Komiteleri Projesi-Mobilya İmalatı Sanayi," İstanbul Sanayi Odası (İSO), İstanbul, 2015.
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı, "Onuncu Kalkınma Planı 2014-2018, Mobilya Çalışma Grubu Raporu," T.C. Kalkınma Bakanlığı, Ankara, 2015.
  • MÜSİAD, "Dayanıklı Tüketim, Mobilya ve Orman Ürünleri Sektör Raporu 2014," Müstakil Sanayici ve İşadamları Derneği, İstanbul, 2015.
  • Ankara Kalkınma Ajansı, "Ankara Mevcut Durum Raporu 2011-2013," Ankara Kalkınma Ajansı, Ankara, 2011.
  • A. Aşarkaya, "Mobilya Sektörü," Türkiye İş Bankası A.Ş., 2015.
  • MOSDER, Tüketici Tutum, Davranış, Marka, İmaj ve Konumlama Araştırması, İstanbul: MOSDER (Türkiye Mobilya Sanayicileri Derneği), 2015.
  • Ankara Kalkınma Ajansı, "Siteler, Mobilya ve Ankara," Ankara Kalkınma Ajansı, Ankara, 2011.
  • K. Alkin, M. Bulu and A. Cangel, "İllerarası Rekabetçilik Endeksi 2009-2010," Uluslararası Rekabet Araştırmaları Kurumu (URAK) ve Deloitte Türkiye, İstanbul, 2011.
  • E. Erdil, M. Durgut, T. Pamukçu, M. Özman, H. T. Göksidan, D. Fındık, C. Çetin, D. Çetin, E. B. Kepenek, U. Y. Çetinkaya and S. Türkeli, "Kümeler, Sanayi Ağları ve İnovasyon (KÜSAİ): Ankara Bölgesi Makine ve Mobilya Sektörleri Örneği Projesi," METU-STPS, Ankara, 2007.
  • EDAM ve Deloitte Türkiye, "Türkiye İçin Bir Rekabet Endeksi," EDAM (Ekonomi ve Dış Politika Araştırmalar Merkezi) ve Deloitte Türkiye, İstanbul, 2009.
  • B. Altay and K. Gürpınar, "Açıklanmış Karşılaştırmalı Üstünlükler ve Bazı Rekabet Gücü Endeksleri: Türk Mobilya Sektörü Üzerine Bir Uygulama," vol. X, no. 1, pp. 257-274, 2008.
  • DPT, "Dokuzuncu Kalkınma Planı (2007-2013) Ağaç Ürünleri ve Mobilya Sanayii Özel İhtisas Komisyonu Raporu," Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı, Ankara, 2006.
There are 26 citations in total.

Details

Subjects Engineering
Journal Section Journals
Authors

Kıvanç Yılmaz

Mehmet Altınöz

Bulut Akkuş This is me

İlker Usta

Publication Date December 19, 2016
Published in Issue Year 2016 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Yılmaz, K., Altınöz, M., Akkuş, B., Usta, İ. (2016). AN INVESTIGATION ABOUT COMPETITIVE ADVANTAGE IN TERMS OF DIFFERENTITATION IN PRODUCT DESIGN FOR FURNITURE INDUSTRY: ANKARA SAMPLE. Mugla Journal of Science and Technology, 2(2), 171-180. https://doi.org/10.22531/muglajsci.283642
AMA Yılmaz K, Altınöz M, Akkuş B, Usta İ. AN INVESTIGATION ABOUT COMPETITIVE ADVANTAGE IN TERMS OF DIFFERENTITATION IN PRODUCT DESIGN FOR FURNITURE INDUSTRY: ANKARA SAMPLE. Mugla Journal of Science and Technology. December 2016;2(2):171-180. doi:10.22531/muglajsci.283642
Chicago Yılmaz, Kıvanç, Mehmet Altınöz, Bulut Akkuş, and İlker Usta. “AN INVESTIGATION ABOUT COMPETITIVE ADVANTAGE IN TERMS OF DIFFERENTITATION IN PRODUCT DESIGN FOR FURNITURE INDUSTRY: ANKARA SAMPLE”. Mugla Journal of Science and Technology 2, no. 2 (December 2016): 171-80. https://doi.org/10.22531/muglajsci.283642.
EndNote Yılmaz K, Altınöz M, Akkuş B, Usta İ (December 1, 2016) AN INVESTIGATION ABOUT COMPETITIVE ADVANTAGE IN TERMS OF DIFFERENTITATION IN PRODUCT DESIGN FOR FURNITURE INDUSTRY: ANKARA SAMPLE. Mugla Journal of Science and Technology 2 2 171–180.
IEEE K. Yılmaz, M. Altınöz, B. Akkuş, and İ. Usta, “AN INVESTIGATION ABOUT COMPETITIVE ADVANTAGE IN TERMS OF DIFFERENTITATION IN PRODUCT DESIGN FOR FURNITURE INDUSTRY: ANKARA SAMPLE”, Mugla Journal of Science and Technology, vol. 2, no. 2, pp. 171–180, 2016, doi: 10.22531/muglajsci.283642.
ISNAD Yılmaz, Kıvanç et al. “AN INVESTIGATION ABOUT COMPETITIVE ADVANTAGE IN TERMS OF DIFFERENTITATION IN PRODUCT DESIGN FOR FURNITURE INDUSTRY: ANKARA SAMPLE”. Mugla Journal of Science and Technology 2/2 (December 2016), 171-180. https://doi.org/10.22531/muglajsci.283642.
JAMA Yılmaz K, Altınöz M, Akkuş B, Usta İ. AN INVESTIGATION ABOUT COMPETITIVE ADVANTAGE IN TERMS OF DIFFERENTITATION IN PRODUCT DESIGN FOR FURNITURE INDUSTRY: ANKARA SAMPLE. Mugla Journal of Science and Technology. 2016;2:171–180.
MLA Yılmaz, Kıvanç et al. “AN INVESTIGATION ABOUT COMPETITIVE ADVANTAGE IN TERMS OF DIFFERENTITATION IN PRODUCT DESIGN FOR FURNITURE INDUSTRY: ANKARA SAMPLE”. Mugla Journal of Science and Technology, vol. 2, no. 2, 2016, pp. 171-80, doi:10.22531/muglajsci.283642.
Vancouver Yılmaz K, Altınöz M, Akkuş B, Usta İ. AN INVESTIGATION ABOUT COMPETITIVE ADVANTAGE IN TERMS OF DIFFERENTITATION IN PRODUCT DESIGN FOR FURNITURE INDUSTRY: ANKARA SAMPLE. Mugla Journal of Science and Technology. 2016;2(2):171-80.

5975f2e33b6ce.png
Mugla Journal of Science and Technology (MJST) is licensed under the Creative Commons Attribution-Noncommercial-Pseudonymity License 4.0 international license