Research Article

Retraction: MODA VE TASARIMDA YOHJI YAMAMOTO

Year 2023, Volume: 5 Issue: 3, 173 - 190, 31.10.2023
https://doi.org/10.54976/tjfdm.1308453

Abstract

Koleksiyonlarında; Japon geleneklerini, tekstil teknolojilerindeki yeni gelişmeleri ve çağdaş görsel sanatları kullanan Japon moda tasarımcıları, özgün tarzları ve modern moda trendlerine uymayan yaklaşımlarıyla tanınmaktadır. Japon moda tasarımcıları, kültürel değerlerinden ilham alarak, tasarımlarını gerçekleştirmek için kullandıkları farklı teknolojilerle ve moda dünyasındaki şok edici etkisiyle geleneksel kusursuz işçilik ve kusursuz ürün anlayışını yıkarak kendilerine bir isim yapmışlardır. Literatürde ana tasarım öğeleri açısından Japon moda tasarımcılarının koleksiyonları ve tasarım yaklaşımları hakkında ayrıntılı bir çalışma bulunmamaktadır. 1990'lı yıllarda moda tasarımının başkenti sayılan Paris'te estetik ve güzellik anlayışı, uyum, mükemmellik gibi estetik kaygılardan biri olan Japon modacıların koleksiyonlarının birdenbire ortaya çıkmasıyla dengeleri sarsmıştır. İyi kurgulanmış, ardından bu sürecin sosyo-kültürel sonuçları ve değişimleri, ardından devrim niteliğinde bir tasarımcı olarak bilinen Yohji Yamamoto ve moda tasarımına yansımaları ve tasarıma yaklaşımıyla ifade edilmiştir.

References

  • KAYNAKÇA BAUDOT, Francois (1997). Yohji Yamamoto, London: Thames and Hudson.
  • BRENNINKMEYER, Ingrid (1963). The Sociology of Fashion, Paris: Librairie Du Recueil.
  • CRANE, Diana (2003). Moda ve Gündemleri Giyimde Sınıf, Cinsiyet ve Kimlik, çev. Özge Çelik, İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • ÇiLEROĞLU Birsen ve BALCI Mine (2018). “Dekonstrüksiyon Kavramsalında Moda Tasarımı” International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS) June, (4), 13-28.
  • DAVIS, Fred (1997). Moda, Kültür ve Kimlik, çev. Özden Arıkan, İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • DEĞERLİ GEYİK, Nursen (2018). “21. Yüzyılda Giyilebilir Sanatın Öncü Moda Tasarımcıları”, İdil, 2018, 7(51): 1413-1426, http://www.idildergisi.com/makale/pdf/1540980474.pdf (Erişim Tarihi: 12.10.2022) GÖZ, K. Gülen (2011). Tasarım Disiplinlerinin Sınırlarının Belirsizleşmesi, Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • ENGLISH, Bonnie (2011). Japanese Fashion Designers - The work and influence of Issey Miyake, Yohji Yamamoto and Rei Kawakubo, England: Berg.
  • ERDEN AYHÜN, S. (2013). “Kuşaklar Arasındaki Farklılıklar Ve Örgütsel Yansımaları”, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(1): 93-112.
  • Ertürk, Nilay (2011). Moda Kavramı, Moda Kuramları ve Güncel Moda Eğilimi Çalışmaları. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, 4 (7), 1-32
  • GÜLEN AKSOY, Leyla (2014). Post Modern Moda Estetiği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tekstil ve Moda Tasarımı Anasanat Dalı Tekstil ve Moda Tasarımı Programı, İstanbul.
  • KAWAMURA, Yuniya (2005). Fashion-ology: An Introduction to Fashion Studies - Dress, Body, Culture, Oxford: Berg.
  • KİPÖZ, Şölen (2015). Sürdürülebilir Moda, İstanbul: Yeni İnsan Yayın Evi. KWON, Hae Sook (2007). “Deconstructionism in Issey Miyake‟ s Fashion Design”, Journal of Fashion Business, 11(6): 87-100.
  • MARZEL Shoshana Rose (2012). Yohji Yamamoto Designer, Artist, Thinker Issue:6April - October Design Museum Holon Magazine (yayın tarihi June 28- 2012)https://www.academia.edu/21618086/_Yohji_Yama moto_Designer_Artist_Thinker_The_Magazine_of_the_Design_Museum_Holon_ Issue_6_2012 (Erişim Tarihi:12/10/2022).
  • MURPHY, Richard (1999), Theorizing the Avant-Garde: Modernism, Expressionism, and the Problem of Postmodernity, Cambridge: Cambridge University Press.
  • SORGER, R., UDALE, J. (2013). Moda Tasarımının Temelleri, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • ŞENER, Y. (2005). “Modadaki Mimarlık, Mimarlıktaki Moda", Art&Decor Dergisi,143,116.
  • TDK, (2012). Büyük Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu; Basım Yılı: 2012; Basım Yeri.
  • VINKEN, Barbara (2005). Fashion Zeitgeist- Trends and Cycles in the Fashion System, çev. M. Hewson, New York: Berg.
  • https://www.vogue.com/fashion-shows/fall-2013-ready-to-wear/comme-des-garcons (Erişim Tarihi12/10/2022
  • https://www.vogue.com/fashion-shows/spring-1995-ready-to-wear/comme-desgarcons/ slideshow/collection#24 (Erişim Tarihi12/10/2022)
  • https://www.goodreads.com/book/show/1109410.Yohji_Yamamoto (Erişim Tarihi: 12/10/2022)

Retraction: YOHJI YAMAMOTO IN FASHION AND DESIGN

Year 2023, Volume: 5 Issue: 3, 173 - 190, 31.10.2023
https://doi.org/10.54976/tjfdm.1308453

Abstract

In their collections; Using Japanese traditions, new developments in textile technologies and contemporary visual arts, Japanese fashion designers are known for their unique styles and approaches that do not conform to modern fashion trends. Inspired by their cultural values, Japanese fashion designers have made a name for themselves by destroying the traditional understanding of flawless craftsmanship and flawless products, with the different technologies they use to realize their designs and their shocking influence in the fashion world. There is no detailed study in the literature about the collections and design approaches of Japanese fashion designers in terms of main design elements. In the 1990s, Paris, which was considered the capital of fashion design, shook the balance with the sudden emergence of the collections of Japanese fashion designers, who were one of the aesthetic concerns such as aesthetics and beauty, harmony and perfection. It was well-constructed, then the socio-cultural consequences and changes of this process, then Yohji Yamamoto, known as a revolutionary designer, and its reflections on fashion design and its approach to design

References

  • KAYNAKÇA BAUDOT, Francois (1997). Yohji Yamamoto, London: Thames and Hudson.
  • BRENNINKMEYER, Ingrid (1963). The Sociology of Fashion, Paris: Librairie Du Recueil.
  • CRANE, Diana (2003). Moda ve Gündemleri Giyimde Sınıf, Cinsiyet ve Kimlik, çev. Özge Çelik, İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • ÇiLEROĞLU Birsen ve BALCI Mine (2018). “Dekonstrüksiyon Kavramsalında Moda Tasarımı” International Journal of Cultural and Social Studies (IntJCSS) June, (4), 13-28.
  • DAVIS, Fred (1997). Moda, Kültür ve Kimlik, çev. Özden Arıkan, İstanbul: Yapı Kredi Yay.
  • DEĞERLİ GEYİK, Nursen (2018). “21. Yüzyılda Giyilebilir Sanatın Öncü Moda Tasarımcıları”, İdil, 2018, 7(51): 1413-1426, http://www.idildergisi.com/makale/pdf/1540980474.pdf (Erişim Tarihi: 12.10.2022) GÖZ, K. Gülen (2011). Tasarım Disiplinlerinin Sınırlarının Belirsizleşmesi, Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kayseri.
  • ENGLISH, Bonnie (2011). Japanese Fashion Designers - The work and influence of Issey Miyake, Yohji Yamamoto and Rei Kawakubo, England: Berg.
  • ERDEN AYHÜN, S. (2013). “Kuşaklar Arasındaki Farklılıklar Ve Örgütsel Yansımaları”, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Ekonomi Ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 2(1): 93-112.
  • Ertürk, Nilay (2011). Moda Kavramı, Moda Kuramları ve Güncel Moda Eğilimi Çalışmaları. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Hakemli Dergisi, 4 (7), 1-32
  • GÜLEN AKSOY, Leyla (2014). Post Modern Moda Estetiği, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Tekstil ve Moda Tasarımı Anasanat Dalı Tekstil ve Moda Tasarımı Programı, İstanbul.
  • KAWAMURA, Yuniya (2005). Fashion-ology: An Introduction to Fashion Studies - Dress, Body, Culture, Oxford: Berg.
  • KİPÖZ, Şölen (2015). Sürdürülebilir Moda, İstanbul: Yeni İnsan Yayın Evi. KWON, Hae Sook (2007). “Deconstructionism in Issey Miyake‟ s Fashion Design”, Journal of Fashion Business, 11(6): 87-100.
  • MARZEL Shoshana Rose (2012). Yohji Yamamoto Designer, Artist, Thinker Issue:6April - October Design Museum Holon Magazine (yayın tarihi June 28- 2012)https://www.academia.edu/21618086/_Yohji_Yama moto_Designer_Artist_Thinker_The_Magazine_of_the_Design_Museum_Holon_ Issue_6_2012 (Erişim Tarihi:12/10/2022).
  • MURPHY, Richard (1999), Theorizing the Avant-Garde: Modernism, Expressionism, and the Problem of Postmodernity, Cambridge: Cambridge University Press.
  • SORGER, R., UDALE, J. (2013). Moda Tasarımının Temelleri, İstanbul: Literatür Yayınları.
  • ŞENER, Y. (2005). “Modadaki Mimarlık, Mimarlıktaki Moda", Art&Decor Dergisi,143,116.
  • TDK, (2012). Büyük Türkçe Sözlük, Ankara: Türk Dil Kurumu; Basım Yılı: 2012; Basım Yeri.
  • VINKEN, Barbara (2005). Fashion Zeitgeist- Trends and Cycles in the Fashion System, çev. M. Hewson, New York: Berg.
  • https://www.vogue.com/fashion-shows/fall-2013-ready-to-wear/comme-des-garcons (Erişim Tarihi12/10/2022
  • https://www.vogue.com/fashion-shows/spring-1995-ready-to-wear/comme-desgarcons/ slideshow/collection#24 (Erişim Tarihi12/10/2022)
  • https://www.goodreads.com/book/show/1109410.Yohji_Yamamoto (Erişim Tarihi: 12/10/2022)
There are 21 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Gül Aydın 0000-0003-1830-681X

Early Pub Date October 30, 2023
Publication Date October 31, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 5 Issue: 3

Turkish Journal of Fashion Design and Management (TJFDM) Dergisi, Ege Üniversitesi Moda ve Tasarım Yüksekokulu tarafından yayınlanmaktadır.