Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleğe Yönelik Tutumu ile COVID-19 Enfeksiyonu Korkusu Arasındaki İlişki

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 3, 207 - 213, 28.12.2023
https://doi.org/10.31125/hunhemsire.1173636

Öz

Amaç: Kesitsel türdeki bu araştırma, hemşirelik öğrencilerinin mesleğe yönelik tutumları ile Koronavirüs (COVID-19) enfeksiyonu korku düzeylerini belirlemek ve bu iki durum arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, Şubat-Nisan 2021 tarihleri arasında hemşirelik bölümü 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören 571 öğrenci ile online anket yöntemi kullanılarak yürütülmüştür. Veriler, “Sosyo-demografik Form”, “COVID-19 Korkusu Ölçeği” ve “Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin yaş ortalaması 21.78±1.46 (min:20, max:30) olup, %77.9’unun kadın, %51.1’inin 4.sınıf öğrencisi olduğu, COVID-19 korkusu ölçek puan ortalamasının 14.01±4.56, Hemşirelik Mesleğine Yönelik Tutum ölçeği puan ortalamasının ise 155.60±17.53 olduğu ve bu iki ölçek toplam puan ortalamaları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı bulunmuştur (r=0.002, p=0.964).
Sonuç: Öğrencilerin orta düzeyde COVID-19 korkusu yaşadıkları, mesleğe yönelik olumlu tutuma sahip oldukları ve COVID-19 korkusunun mesleki tutumu etkilemediği tespit edilmiştir. Bu doğrultuda öğrencilerin mesleğe yönelik tutumlarını olumlu yönde devam ettirecek ve arttıracak desteğin meslek profesyonelleri tarafından sağlanması ve benzer pandemi durumlarında oluşabilecek korku ile baş etmede kullanılabilecek farklı yöntemlerin online ya da yüz yüze eğitimlerle öğretilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • 1. Doğan MM, Düzel B. COVID-19 özelinde korku-kaygı düzeyleri. Electronic Turkish Studies. 2020;15(4):739-52
  • 2. Furedi F. Korku kültürü: Risk almamanın riskleri. (Çev: Yıldırım B), 3. Baskı. Ayrıntı Yayınları. 2017:87-210.
  • 3. Adams JG, Walls RM. Supporting the health care workforce during the COVID-19 global epidemic. JAMA. 2020;323(15):1439-40.
  • 4. Aslan MM, Uslu-Yuvacı H, Köse O, Cevrioğlu AS, Özden S. COVID-19 ve gebelik. Journal of Biotechnology and Strategic Health Research. 2020;1:10-13.
  • 5. Ahorsu DK, Lin CY, Imani V, Saffari M, Griffiths MD, Pakpour AH. The Fear of COVID- 19 Scale: Development and initial validation. Int J Ment Health Addict. 2020;18(6):1-15.
  • 6. Aktura Çevik S, Özden G. Salgının psikolojik etkileri: Covıd-19 hemşireleri. Journal of International Social Research. 2020;13(73):1146-50.
  • 7. Xiao C. A novel approach of consultation on 2019 novel coronavirus (COVID-19) related psychological and mental problems: Structured letter therapy. Psychiatry Investig. 2020;17(2):175-6.
  • 8. Bozkurt Y, Zeyb.ek Z, Aşkın R. COVID-19 pandemisi: Psikolojik etkileri ve terapötik müdahaleler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020;19(37):304-318.
  • 9. Vatan F, Avdal EÜ, Yağcan H, Şanlı D. COVID-19 pandemisi ve hemşirelik eğitimi derneği faaliyetleri. KUHEAD. 2020;17(4):369-73.
  • 10. Baluwa MA, Konyani A, Chipeta MC, Munthali G, Mhango L, Chimbe E, et al. Coping with fears of COVID-19 pandemic among nursing students during clinical practice: Malawi’s perspective. Adv Med Educ Pract. 2021;12:1389-96.
  • 11. Çalışkan E, Kargın M., Ersögütçü, F. Hemşirelik öğrencilerinde COVID-19 korkusu ile hemşirelik mesleğine yönelik tutum arasındaki ilişki. STED. 2021;30(3):70-180.
  • 12. Birimoğlu Okuyan C, Karasu F, Polat F. COVID-19'un hemşirelik öğrencilerinin sağlık kaygısı düzeyleri üzerine etkisi. Van Sağ. Bil Derg. 2020;13(Özel Sayı):45-52.
  • 13. Özdelikara A, Boğa NM, Çayan N. Hemşirelik öğrencilerine ve sağlık alanı dışındaki öğrencilere göre hemşirelik imajı. Düzce Üniv Sağ Bil Ens Dergisi. 2015;5(2):1-5.
  • 14. İnce S, Khorshid L. Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek seçimini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2015;18(3):163-71.
  • 15. Taşkıran N, Akyıl ÇR, Kahraman A, Erdem N, Sarıtaş ÇS. Hemşirelik Öğrencilerinde Mesleki Algısının Profesyonel Tutuma Etkisi. Kırşehir Ahi Evran Üniv. Sağ. Bil. Ens. Dergisi. 2020;1(1):14-28.
  • 16. Korkmaz G, Görgülü S. Hemşirelerin, meslek ölçütleri bağlamında hemşireliğe ilişkin görüşleri. HÜ Sağ Bil Fak Hemşirelik Dergisi. 2010;17(1):1-17.
  • 17. Durmuşoğlu MC, Yanık C, Akkoyunlu B. Türk ve Azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. HÜ Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009;36:76-86.
  • 18. Leodoro JL, Janet AS. Fear of COVID-19, psychological distress, work satisfaction and turnover intention among frontline nurses. J Nurs Manag. 2020;29(3):1-9.
  • 19. Ahorsu Kwasi D, Lin CY, Imani V, Saffari M, Griffiths DM, Pakpour HA. The Fear of COVID-19 Scale: Development and Initial Validation. Int J Ment Health Addict. 2020;20(3):1537-45.
  • 20. Ladikli N, Bahadır E, Yumuşak FN, Akkuzu H, Karaman G, Türkkan Z. KOVİD-19 korkusu ölçeğinin Türkçe güvenirlik ve geçerlik çalışması. Int J Soc Sci. 2020;3(2):71-80.
  • 21. Çoban İ, Kaşıkçı M. Development of the Attitude Scale For Nursing Profession. Int J Nurs Pract. 2011;17(5):518-24.
  • 22. Seval M, Sönmez M. Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleğe Yönelik Tutumları ve İmaj Algıları Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Sağlık Akademisi Kastamonu (SAK). 2020;5(1):19-35.
  • 23. Olğun S., Adıbelli D. Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçiminin Etkileyen Faktörler. ACU Sağ Bil Dergi. 2020;11(1):55-60.
  • 24. Özdemir ÇS, Sağlam YH, Yiğit D, Arık RS. Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi ile Sağlık Algısı Arasındaki İlişki. Sağlık ve Toplum. 2021;31(3):128-36.
  • 25. Medina-Fernández IA, Carreño Moreno S, Chaparro Díaz L, Gallegos-Torres RM, Medina Fernández JA, Hernández Martínez EK. Fear, stress, and knowledge regarding COVID-19 in nursing students and recent graduates in Mexico. Invest Educ Enferm. 2021;39(1):1-8.
  • 26. De Los Santos JAA, Labrague LJ, Falguera CC. Fear of COVID‐19, poor quality of sleep, irritability, and intention to quit school among nursing students: A cross‐sectional study. Perspect psychi care. 2021;(Mar):1-8.
  • 27. Beisland EG, Gjeilo KH, Andersen JR, Bratås O, Bø B, Haraldstad K. et al. Quality of life and fear of COVID-19 in 2600 baccalaureate nursing students at five universities: A cross-sectional study. Health Qual Life Outcomes. 2021;19:198.
  • 28. Collado Boira EJ, Ruiz-Palomino E, Salas-Media P, Folch-Ayora A, Muriach M, Baliño P. The COVID-19 outbreak: An empirical phenomenological study on perceptions and psychosocial considerations surrounding the immediate incorporation of final-year Spanish nursing and medical students into the health system. Nurse Educ Today. 2020;92:104-5.
  • 29. Alsolais A, Alquwez N, Alotaibi KA, Alqarni AS, Almalki M, Alsolami F. et al. Risk perceptions, fear, depression, anxiety, stress and coping among Saudi nursing students during the COVID-19 pandemic. J Ment Health. 2021;30(2):1-8.
  • 30. Nehir S, Tavşanlı NG. COVID-19 pandemisinin hemşire ve ebe öğrencilerin korku ve kontrol algısı üzerindeki etkisi. Med Sci. 2021;16(2):141-50.
  • 31. Lovrić R, Farčić N, Mikšić Š, Včev A. Studying during the COVID-19 pandemic: A qualitative inductive content analysis of nursing students’ perceptions and experiences. J Educ Sci. 2020;10(7):188.
  • 32. Aslan, H., Pekince, H. Nursing students' views on the COVID‐19 pandemic and their percieved stress levels. Perspect psychi care. 2021;57(2), 695-701.
  • 33. Maheshwari, S., Gupta, P. K., Sinha, R., & Rawat, P.. Knowledge, attitude, and practice towards coronavirus disease 2019 (COVID-19) among medical students: A cross-sectional study. J Acute Dis. 2020;9(3):100.
  • 34. Sun Y, Wang D, Han Z, Gao J, Zhu S, Zhang H. Disease Prevention Knowledge, Anxiety, and Professional Identity during COVID-19 Pandemic in Nursing Students in Zhengzhou, China. J Korean Acad Nurs Adm. 2020;50(4):533-40.

The Relationship between Nursing Students’ Attitudes towards the Profession and Fear of COVID-19 Infection

Yıl 2023, Cilt: 10 Sayı: 3, 207 - 213, 28.12.2023
https://doi.org/10.31125/hunhemsire.1173636

Öz

Aim: This cross-sectional study was conducted to determine nursing students' attitudes towards the profession and their fear levels of Coronavirus (COVID-19) infection and to examine the relationship between these two situations.
Material and Methods: The research was conducted using the online questionnaire method with 571 students studying in the 3rd and 4th grades of the nursing department between February and April 2021. Data were collected using the “Socio-demographic Form”, “COVID-19 Fear Scale” and “Attitude towards Nursing Profession Scale”.
Results: It was determined that the mean age of the students was 21.78±1.46 (min:20, max:30), 77.9% were female, and 51.1% were 4th-grade students. It was found that the mean score of the Fear of COVID-19 scale of nursing students was 14.01±4.56, and the mean score of the Attitude Towards Nursing Profession scale was 155.60±17.53, and there was no significant relationship between the mean scores of these two scales (r =0.002, p=0.964).
Conclusion: It has been determined that the students have a moderate fear of COVID-19, have a positive attitude towards the profession, and fear of COVID-19 does not affect their professional attitude. In this direction, it is recommended that the support that will continue and increase the positive attitudes of the students towards the profession should be provided by professional professionals and that different methods that can be used to cope with the fear that may occur in similar pandemic situations should be taught through online or face-to-face training.

Kaynakça

  • 1. Doğan MM, Düzel B. COVID-19 özelinde korku-kaygı düzeyleri. Electronic Turkish Studies. 2020;15(4):739-52
  • 2. Furedi F. Korku kültürü: Risk almamanın riskleri. (Çev: Yıldırım B), 3. Baskı. Ayrıntı Yayınları. 2017:87-210.
  • 3. Adams JG, Walls RM. Supporting the health care workforce during the COVID-19 global epidemic. JAMA. 2020;323(15):1439-40.
  • 4. Aslan MM, Uslu-Yuvacı H, Köse O, Cevrioğlu AS, Özden S. COVID-19 ve gebelik. Journal of Biotechnology and Strategic Health Research. 2020;1:10-13.
  • 5. Ahorsu DK, Lin CY, Imani V, Saffari M, Griffiths MD, Pakpour AH. The Fear of COVID- 19 Scale: Development and initial validation. Int J Ment Health Addict. 2020;18(6):1-15.
  • 6. Aktura Çevik S, Özden G. Salgının psikolojik etkileri: Covıd-19 hemşireleri. Journal of International Social Research. 2020;13(73):1146-50.
  • 7. Xiao C. A novel approach of consultation on 2019 novel coronavirus (COVID-19) related psychological and mental problems: Structured letter therapy. Psychiatry Investig. 2020;17(2):175-6.
  • 8. Bozkurt Y, Zeyb.ek Z, Aşkın R. COVID-19 pandemisi: Psikolojik etkileri ve terapötik müdahaleler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2020;19(37):304-318.
  • 9. Vatan F, Avdal EÜ, Yağcan H, Şanlı D. COVID-19 pandemisi ve hemşirelik eğitimi derneği faaliyetleri. KUHEAD. 2020;17(4):369-73.
  • 10. Baluwa MA, Konyani A, Chipeta MC, Munthali G, Mhango L, Chimbe E, et al. Coping with fears of COVID-19 pandemic among nursing students during clinical practice: Malawi’s perspective. Adv Med Educ Pract. 2021;12:1389-96.
  • 11. Çalışkan E, Kargın M., Ersögütçü, F. Hemşirelik öğrencilerinde COVID-19 korkusu ile hemşirelik mesleğine yönelik tutum arasındaki ilişki. STED. 2021;30(3):70-180.
  • 12. Birimoğlu Okuyan C, Karasu F, Polat F. COVID-19'un hemşirelik öğrencilerinin sağlık kaygısı düzeyleri üzerine etkisi. Van Sağ. Bil Derg. 2020;13(Özel Sayı):45-52.
  • 13. Özdelikara A, Boğa NM, Çayan N. Hemşirelik öğrencilerine ve sağlık alanı dışındaki öğrencilere göre hemşirelik imajı. Düzce Üniv Sağ Bil Ens Dergisi. 2015;5(2):1-5.
  • 14. İnce S, Khorshid L. Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek seçimini Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2015;18(3):163-71.
  • 15. Taşkıran N, Akyıl ÇR, Kahraman A, Erdem N, Sarıtaş ÇS. Hemşirelik Öğrencilerinde Mesleki Algısının Profesyonel Tutuma Etkisi. Kırşehir Ahi Evran Üniv. Sağ. Bil. Ens. Dergisi. 2020;1(1):14-28.
  • 16. Korkmaz G, Görgülü S. Hemşirelerin, meslek ölçütleri bağlamında hemşireliğe ilişkin görüşleri. HÜ Sağ Bil Fak Hemşirelik Dergisi. 2010;17(1):1-17.
  • 17. Durmuşoğlu MC, Yanık C, Akkoyunlu B. Türk ve Azeri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları. HÜ Eğitim Fakültesi Dergisi. 2009;36:76-86.
  • 18. Leodoro JL, Janet AS. Fear of COVID-19, psychological distress, work satisfaction and turnover intention among frontline nurses. J Nurs Manag. 2020;29(3):1-9.
  • 19. Ahorsu Kwasi D, Lin CY, Imani V, Saffari M, Griffiths DM, Pakpour HA. The Fear of COVID-19 Scale: Development and Initial Validation. Int J Ment Health Addict. 2020;20(3):1537-45.
  • 20. Ladikli N, Bahadır E, Yumuşak FN, Akkuzu H, Karaman G, Türkkan Z. KOVİD-19 korkusu ölçeğinin Türkçe güvenirlik ve geçerlik çalışması. Int J Soc Sci. 2020;3(2):71-80.
  • 21. Çoban İ, Kaşıkçı M. Development of the Attitude Scale For Nursing Profession. Int J Nurs Pract. 2011;17(5):518-24.
  • 22. Seval M, Sönmez M. Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleğe Yönelik Tutumları ve İmaj Algıları Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi. Sağlık Akademisi Kastamonu (SAK). 2020;5(1):19-35.
  • 23. Olğun S., Adıbelli D. Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçiminin Etkileyen Faktörler. ACU Sağ Bil Dergi. 2020;11(1):55-60.
  • 24. Özdemir ÇS, Sağlam YH, Yiğit D, Arık RS. Hemşirelik Öğrencilerinin Meslek Seçimi ile Sağlık Algısı Arasındaki İlişki. Sağlık ve Toplum. 2021;31(3):128-36.
  • 25. Medina-Fernández IA, Carreño Moreno S, Chaparro Díaz L, Gallegos-Torres RM, Medina Fernández JA, Hernández Martínez EK. Fear, stress, and knowledge regarding COVID-19 in nursing students and recent graduates in Mexico. Invest Educ Enferm. 2021;39(1):1-8.
  • 26. De Los Santos JAA, Labrague LJ, Falguera CC. Fear of COVID‐19, poor quality of sleep, irritability, and intention to quit school among nursing students: A cross‐sectional study. Perspect psychi care. 2021;(Mar):1-8.
  • 27. Beisland EG, Gjeilo KH, Andersen JR, Bratås O, Bø B, Haraldstad K. et al. Quality of life and fear of COVID-19 in 2600 baccalaureate nursing students at five universities: A cross-sectional study. Health Qual Life Outcomes. 2021;19:198.
  • 28. Collado Boira EJ, Ruiz-Palomino E, Salas-Media P, Folch-Ayora A, Muriach M, Baliño P. The COVID-19 outbreak: An empirical phenomenological study on perceptions and psychosocial considerations surrounding the immediate incorporation of final-year Spanish nursing and medical students into the health system. Nurse Educ Today. 2020;92:104-5.
  • 29. Alsolais A, Alquwez N, Alotaibi KA, Alqarni AS, Almalki M, Alsolami F. et al. Risk perceptions, fear, depression, anxiety, stress and coping among Saudi nursing students during the COVID-19 pandemic. J Ment Health. 2021;30(2):1-8.
  • 30. Nehir S, Tavşanlı NG. COVID-19 pandemisinin hemşire ve ebe öğrencilerin korku ve kontrol algısı üzerindeki etkisi. Med Sci. 2021;16(2):141-50.
  • 31. Lovrić R, Farčić N, Mikšić Š, Včev A. Studying during the COVID-19 pandemic: A qualitative inductive content analysis of nursing students’ perceptions and experiences. J Educ Sci. 2020;10(7):188.
  • 32. Aslan, H., Pekince, H. Nursing students' views on the COVID‐19 pandemic and their percieved stress levels. Perspect psychi care. 2021;57(2), 695-701.
  • 33. Maheshwari, S., Gupta, P. K., Sinha, R., & Rawat, P.. Knowledge, attitude, and practice towards coronavirus disease 2019 (COVID-19) among medical students: A cross-sectional study. J Acute Dis. 2020;9(3):100.
  • 34. Sun Y, Wang D, Han Z, Gao J, Zhu S, Zhang H. Disease Prevention Knowledge, Anxiety, and Professional Identity during COVID-19 Pandemic in Nursing Students in Zhengzhou, China. J Korean Acad Nurs Adm. 2020;50(4):533-40.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Hemşirelik Esasları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Süreyya Bulut 0000-0002-3813-8203

Nihal Taşkıran 0000-0003-4342-3321

Erken Görünüm Tarihi 28 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 11 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

Vancouver Bulut S, Taşkıran N. Hemşirelik Öğrencilerinin Mesleğe Yönelik Tutumu ile COVID-19 Enfeksiyonu Korkusu Arasındaki İlişki. HUHEMFAD. 2023;10(3):207-13.