Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İmam Hatip Liselerinde Kur’an Eğitimi Üzerine Bir Araştırma (Tekirdağ Örneği)

Yıl 2016, Cilt 2, Sayı 1, 9 - 29, 01.06.2016

Öz

Bu
makale İmam Hatip Liselerinde Kur’an eğitiminin mevcut durumu üzerine yapılmış
bir çalışmadır. Çalışmamız Tekirdağ ili merkez İmam Hatip Okullarıyla sınırlı
tutulmuştur. Alan çalışmamız, Erkek Anadolu İmam Hatip Lisesi, Kız Anadolu İmam
Hatip Lisesi ve Ortaokul İmam Hatip olmak üzere üç okulda gerçekleştirilmiştir.
Amacımız Kur’an eğitiminin önündeki zorlukları tespit etmek, yeni metodlar
geliştirmek ve teknik imkanlardan yararlanarak başarıya götürecek unsurlar
sunmaktır. Çalışmamız iki aşamadan oluşmaktadır. Birincisi meslek dersleri öğretmenlerine
yönelik, ikincisi de öğrencilere yöneliktir. Çalışma anketimiz bütün meslek
öğretmenlerine uygulanmış ancak öğrencilerden sadece lise kısmından her seviye
için birer sınıf pilot olarak seçilmiştir. Böylelikle gerek meslek dersi öğretmenlerinin
gerekse öğrencilerin Kur’an dersiyle ilgili durumları değerlendirilmiştir.
Dolayısıyla Kur’an eğitiminin seviyesi, sorunları ve başarı durumu ele alınacak
karşılaşılan zorluklara dikkatler çekilerek birtakım önerilerde bulunulacaktır.

Kaynakça

  • Aksoy, Fikri, Kur’an-ı Kerim’i Okuma Âdâbı, İstanbul: Yaylacık Matbaası, 1970. Altıkulaç, Tayyar, Zorlukları Aşarken III, İstanbul: Ufuk Yayınları, 2011. Ayhan, Halis, “İmam Hatip Lisesi”, DİA, XXII, s.191-194, İstanbul 2000. Buhari, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm el-Cu‘fî, el-Câmiu’s-Sahîh, İstanbul: Çağrı yayınları, 1981. Çetin, Abdurrahman, Kur’an Okuma Esasları, Bursa: Emin Yayınları, 2012. Dinçer, Nahit, 1913’den Bugüne İmam Hatip Okulları Meselesi, İstanbul: Yağmur Yayınları, 1974. Husari, Ravza Cemal, el-Menhelü’l-Müfîd fi Usûli’l-Kıraati ve’t-Tecvîd, Dımeşk: Darulkelim, 2005. İbn Cezeri, Hafız Ebu’l-Hayr Muhammed b. Muhammed, et-Temhid fi İlmi’t-Tecvid, Beyrut 1989. __________en-Neşr fî’l-Kıraati’l-Aşr, Beyrut: Darulfikr, ts. İbn Mace, Ebû Abdillâh Muhammed b. Yezîd, es-Sünen, Riyad 1983. el-Kabbânî, Muhammed Izzi, Kifâyetü’l-Müstefîd fi İlm-i’l-Kıraati ve’t-Tecvîd, Dımeşk: Daru’l-Hayr, 1991. Kara, İsmail, Cumhuriyet Türkiyesi’nde Bir Mesele Olarak İslam, İstanbul: Dergah Yayınları, 2009. Karaçam, İsmail, Kur’an-ı Kerim’in Faziletleri ve Okunma Kaideleri, İstanbul: İFAV Yayınları, 2000. Kılıç, Mustafa, “İmam-Hatip Ortaokul ve Liselerinde Kur’an Eğitimi Üzerine Bir Araştırma”, İstanbul, MÜİFD, 2014, c.47, s. 69-106. Kurtubi, Ebu Abdillah Muhammed b. Ahmed, el-Câmi’ li Ahkâmi’l-Kur’an, Beyrut 1993. Manaz, Abdullah, Türkiye’de Siyasal İslamcılık, İstanbul: Kültür Sanat Yayıncılık, 2008. Mennau’l-Kattan, Mebâhis fî Ulûmi’l-Kur’an, Beyrut 1993. Nasr, Atıyye Kabil, Ğayetü’l-Mürîd fî İlmi’t-Tecvîd, Riyad: Mektebetülharameyn, 1981. Öcal, Mustafa, Cumhuriyet Döneminde Türkiye’de din Eğitimi ve Öğretimi, Uludağ ÜİFD, cilt:VII, sayı:7, Bursa 1997, s.241-268. Özdalga, Elisabeth İslamcılığın Türkiye Seyri, çev. Gamze Türkoğlu, İletişim Yayınları, İstanbul 2013. Sağman, Ali Rıza, Yeni Sağman Tecvîdi, İstanbul: Ahmet Sait Matbaası, 1957. Tirmizi, Ebû Îsâ Muhammed b. Îsâ b. Sevre, el-Camiu’s-Sahîh, Beyrut 1996. Ünlü, Demirhan, Kur’an-ı Kerim’in Tecvîdi, Ankara: MEB Yayınları, 7983. Ünsür, Ahmet, Kuruluşundan Günümüze İmam Hatip Liseleri, Ensar Neşriyat, İstanbul 2005. Yazır, Elmalılı Muhammed Hamdi, Hak Dini Kur’an Dili, İstanbul: Eser Yayınevi, 1971. Zemahşeri, Ebu’l-Kasım Carullah Mahmud b. Ömer, el-Keşşâf an Hakâikı’Tenzîl ve Uyuni’l-Akâvîl fi Vücuhi’t-Te’vîl, Beyrut: Darulfikr, ts.
Yıl 2016, Cilt 2, Sayı 1, 9 - 29, 01.06.2016

Öz

Kaynakça

  • Aksoy, Fikri, Kur’an-ı Kerim’i Okuma Âdâbı, İstanbul: Yaylacık Matbaası, 1970. Altıkulaç, Tayyar, Zorlukları Aşarken III, İstanbul: Ufuk Yayınları, 2011. Ayhan, Halis, “İmam Hatip Lisesi”, DİA, XXII, s.191-194, İstanbul 2000. Buhari, Ebû Abdillâh Muhammed b. İsmâîl b. İbrâhîm el-Cu‘fî, el-Câmiu’s-Sahîh, İstanbul: Çağrı yayınları, 1981. Çetin, Abdurrahman, Kur’an Okuma Esasları, Bursa: Emin Yayınları, 2012. Dinçer, Nahit, 1913’den Bugüne İmam Hatip Okulları Meselesi, İstanbul: Yağmur Yayınları, 1974. Husari, Ravza Cemal, el-Menhelü’l-Müfîd fi Usûli’l-Kıraati ve’t-Tecvîd, Dımeşk: Darulkelim, 2005. İbn Cezeri, Hafız Ebu’l-Hayr Muhammed b. Muhammed, et-Temhid fi İlmi’t-Tecvid, Beyrut 1989. __________en-Neşr fî’l-Kıraati’l-Aşr, Beyrut: Darulfikr, ts. İbn Mace, Ebû Abdillâh Muhammed b. Yezîd, es-Sünen, Riyad 1983. el-Kabbânî, Muhammed Izzi, Kifâyetü’l-Müstefîd fi İlm-i’l-Kıraati ve’t-Tecvîd, Dımeşk: Daru’l-Hayr, 1991. Kara, İsmail, Cumhuriyet Türkiyesi’nde Bir Mesele Olarak İslam, İstanbul: Dergah Yayınları, 2009. Karaçam, İsmail, Kur’an-ı Kerim’in Faziletleri ve Okunma Kaideleri, İstanbul: İFAV Yayınları, 2000. Kılıç, Mustafa, “İmam-Hatip Ortaokul ve Liselerinde Kur’an Eğitimi Üzerine Bir Araştırma”, İstanbul, MÜİFD, 2014, c.47, s. 69-106. Kurtubi, Ebu Abdillah Muhammed b. Ahmed, el-Câmi’ li Ahkâmi’l-Kur’an, Beyrut 1993. Manaz, Abdullah, Türkiye’de Siyasal İslamcılık, İstanbul: Kültür Sanat Yayıncılık, 2008. Mennau’l-Kattan, Mebâhis fî Ulûmi’l-Kur’an, Beyrut 1993. Nasr, Atıyye Kabil, Ğayetü’l-Mürîd fî İlmi’t-Tecvîd, Riyad: Mektebetülharameyn, 1981. Öcal, Mustafa, Cumhuriyet Döneminde Türkiye’de din Eğitimi ve Öğretimi, Uludağ ÜİFD, cilt:VII, sayı:7, Bursa 1997, s.241-268. Özdalga, Elisabeth İslamcılığın Türkiye Seyri, çev. Gamze Türkoğlu, İletişim Yayınları, İstanbul 2013. Sağman, Ali Rıza, Yeni Sağman Tecvîdi, İstanbul: Ahmet Sait Matbaası, 1957. Tirmizi, Ebû Îsâ Muhammed b. Îsâ b. Sevre, el-Camiu’s-Sahîh, Beyrut 1996. Ünlü, Demirhan, Kur’an-ı Kerim’in Tecvîdi, Ankara: MEB Yayınları, 7983. Ünsür, Ahmet, Kuruluşundan Günümüze İmam Hatip Liseleri, Ensar Neşriyat, İstanbul 2005. Yazır, Elmalılı Muhammed Hamdi, Hak Dini Kur’an Dili, İstanbul: Eser Yayınevi, 1971. Zemahşeri, Ebu’l-Kasım Carullah Mahmud b. Ömer, el-Keşşâf an Hakâikı’Tenzîl ve Uyuni’l-Akâvîl fi Vücuhi’t-Te’vîl, Beyrut: Darulfikr, ts.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yakup Yüksel

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt 2, Sayı 1

Kaynak Göster

APA Yüksel, Y. (2016). İmam Hatip Liselerinde Kur’an Eğitimi Üzerine Bir Araştırma (Tekirdağ Örneği). Namık Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (NKUIFD), 2(1), 9-29.
AMA Yüksel Y. İmam Hatip Liselerinde Kur’an Eğitimi Üzerine Bir Araştırma (Tekirdağ Örneği). Namık Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (NKUIFD). Haziran 2016;2(1):9-29.
Chicago Yüksel, Yakup. “İmam Hatip Liselerinde Kur’an Eğitimi Üzerine Bir Araştırma (Tekirdağ Örneği)”. Namık Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (NKUIFD) 2, sy. 1 (Haziran 2016): 9-29.
EndNote Yüksel Y (01 Haziran 2016) İmam Hatip Liselerinde Kur’an Eğitimi Üzerine Bir Araştırma (Tekirdağ Örneği). Namık Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (NKUIFD) 2 1 9–29.
IEEE Y. Yüksel, “İmam Hatip Liselerinde Kur’an Eğitimi Üzerine Bir Araştırma (Tekirdağ Örneği)”, Namık Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (NKUIFD), c. 2, sy. 1, ss. 9–29, 2016.
ISNAD Yüksel, Yakup. “İmam Hatip Liselerinde Kur’an Eğitimi Üzerine Bir Araştırma (Tekirdağ Örneği)”. Namık Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (NKUIFD) 2/1 (Haziran 2016), 9-29.
JAMA Yüksel Y. İmam Hatip Liselerinde Kur’an Eğitimi Üzerine Bir Araştırma (Tekirdağ Örneği). Namık Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (NKUIFD). 2016;2:9–29.
MLA Yüksel, Yakup. “İmam Hatip Liselerinde Kur’an Eğitimi Üzerine Bir Araştırma (Tekirdağ Örneği)”. Namık Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (NKUIFD), c. 2, sy. 1, 2016, ss. 9-29.
Vancouver Yüksel Y. İmam Hatip Liselerinde Kur’an Eğitimi Üzerine Bir Araştırma (Tekirdağ Örneği). Namık Kemal Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (NKUIFD). 2016;2(1):9-29.