Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

PREFERENCES OF MOTHERS WHOSE CHILDREN GO TO KINDERGARTEN IN SELECTING THEIR CHILDREN'S CLOTHES: A QUALITATIVE RESEARCH

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 2, 47 - 61, 31.12.2023

Öz

The market for children's ready-made clothing is becoming increasingly important. The target audience for children's clothes is the children themselves and their mothers. To understand their needs and preferences, it is crucial to identify the factors that are taken into consideration when choosing children's clothing. For this reason, this research aims to reveal the factors that mothers whose children go to kindergarten care about when choosing clothes for their children, and the child's roles and preferences in this process. The research group consisted of 31 mothers in Adana whose children attended kindergarten. Data were collected through face-to-face in-depth interviews and analyzed using content and descriptive analysis methods. Based on the results of the research, mothers tend to buy clothes for their children as per their needs or during seasonal transitions. Quality, affordability, and cotton fabric are the most important factors for mothers when selecting clothes. Children's opinions are also taken into account when buying clothes. It was found that children generally prefer clothes with cartoon characters, colorful dresses with sequins, and light colors such as pink and blue.

Kaynakça

  • Ada, E. ve Erdaş Kartal, E. E. (2022). 3-6 yaş dönemindeki çocuklarının cinsiyet algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 26(3), 729-740. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/616699.
  • Altun, S. (2018). Müşteri memnuniyeti ölçütünde itibar performansı değerlendirmesi: LC Waikiki üzerine bir uygulama (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Arslan, A. (2022). Erken çocukluk döneminde çocuğun gelişiminin desteklenmesinde aile. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(4), 1676-1684. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2681855.
  • Bal, D. ve Onay, A. (2020). Televizyon reklamları, çocuk ve tüketim: Tarz mısın, değil misin?. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 2023(32), 198-219. http://iletisimdergisi.gsu.edu.tr/tr/download/article-file/1176390
  • Bengtsson, M. (2016). How to plan and perform a qualitative study using content analysis. Nursing Plus Open, 2, 8-14. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352900816000029.
  • Bozyiğit, S. (2013). Çocukların çevre bilinçli tüketici olarak sosyalleşmesinde annelerin çocuk yetiştirme tutumlarının rolü (Yayımlanmamış doktora tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Çiftçi, O. (1991). Çocuğun sosyalleşmesinde ailenin rolü. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 2(2), 1-4. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/198114.
  • Creswell, J. (2017). Araştırma Deseni Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları (Çeviren Yüksel Dede). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Cypress, B. (2018). Qualitative research methods: A phenomenological focus. Dimensions of Critical Care Nursing, 37(6), 302-309. https://doi.org/10.1097/dcc.0000000000000322 .
  • Dirgar, E., ve Oral, O.. (2020). Bebek ve çocuk giysilerinin sağlık ve güvenlik açısından değerlendirilmesi. Turkish Journal of Fashion Design and Management, 2(1), 1-10. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/986951.
  • Elo, S., ve Kyngäs, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal Of Advanced Nursing, 62(1), 107-115. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x
  • Ercan, D. (2017). 5-10 yaş arası çocuk tüketicilerin giysi tercihleri ve giysi satın alma davranışlarına etki eden faktörler (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Gautam, S. (2005). Concept of general consideration of clothing for preschool children (2-4 years) among rural mothers of Palampur Tehsil. Journal of Social Sciences, 11(3), 253-254. https://doi.org/10.1080/09718923.2005.11892522
  • Gümüş, Ç. ve Adam, H. (2020). Çizgi filmlerin okul öncesi dönem çocuklarI üzerine etkisi: Açıkhava Tasarımları.
  • Ulakbilge, 4(2020Mart), 409–421. https://www.ulakbilge.com/makale/pdf/1588444519.pdf
  • Harper, S.J.A., Dewar, P. ve Diack, B.A. (2003), The purchase of children’s clothing – who has the upper hand?, Journal of Fashion Marketing and Management, 7(2), 196-206. https://doi.org/10.1108/13612020310475483
  • Hossain, S., Hossain, M. I., ve Rahman, S. A.(2021). Factors ınfluencıng for apparel selectıon ın Bangladesh: A comparatıve analysıs of pre-school and school goıng chıldren ın Khulna cıty. International Research Journal of Modernization in Engineering Technology and Science, 3(1), 719-729. https://www.irjmets.com/uploadedfiles/paper/volume3/issue_1_january_2021/5735/1628083233.pdf.
  • Karadağ, L. (2011). Çocuk pazarları, çocukların aile kararlarına etkisi: Marmaris örneği. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 3(10), 73-92. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/319338.
  • Kazan, H., ve Sarısoy, S. (2021). Anne-çocuk ilişkisi bağlamında okul öncesi dönemde iletişim becerileri üzerine bir araştırma. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 441-472. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1677490.
  • Kılıçer, T ve Boyraz, E. (2019). Tüketimin Çocuk Hali, Ankara: Pegem Akademi.
  • Köksal, M. H. (2007). Consumer behaviour and preferences regarding children's clothing in Turkey. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 11(1), 69-81. https://doi.org/ 10.1108/13612020710734418.
  • Maden, K., Uzkul, S., ve Öğretir, A. (2022). 4-6 yaş çocukların öz düzenleme becerileri ile anne tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (64), 525-551. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2085062
  • Noble, H., ve Smith, J. (2015). Issues of validity and reliability in qualitative research. Evidence-Based Nursing, 18(2), 34-35 http://dx.doi.org/10.1136/eb-2015-102054.
  • Odabaşı, Y. ve Barış, G. (2007). Tüketici Davranışı (7.bs.), İstanbul: Mediacat.
  • Rhee, Y. J., ve Lee, J. Y. (2012). A qualitative study on the consumption value of preschooler clothing by mothers. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 36(10), 1100-1116. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2012.36.10.1100.
  • Sayğılı, B. B. (2014). Okul öncesi çocukların giyinme davranışlarını geliştirmeye yönelik giysi tasarımı. Vocational Education, 9(3), 50-59. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/112074.
  • Tekindal, M., ve Şerife, U. Ğ. U. Z. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-172. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1355632.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2022). İstatistiklerle Çocuk, 2022 Erişim Adresi: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Cocuk-2022-49674.0
  • Uzun, M., Atar, N. Y., Kar, M., Yılmaz, F., ve Karasakal, C. (2014). What do the mothers’ prefer for materials about children’s care?: Clothing, hygenic care and nutrition. Archives of Disease Childhood , 99(2), 543. http://dx.doi.org/10.1136/archdischild-2014-307384.1515
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, A. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.

ÇOCUĞU ANAOKULUNA GİDEN ANNELERİN ÇOCUKLARININ KIYAFET SEÇİMİNDEKİ TERCİHLERİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 2, 47 - 61, 31.12.2023

Öz

Çocuk hazır giyim pazarı gün geçtikçe önem kazanmaya başlamıştır. Çocuk hazır giyimin hedef kitlesini çocuklar ve onların anneleri oluşturmaktadır. Hedef kitlenin ihtiyaçlarını belirleyebilmek için de çocukların kıyafet seçiminde dikkat edilen noktaları belirlemek önem arz etmektedir. Bu nedenle bu araştırmanın amacı çocuğu anaokuluna giden annelerin çocuklarına kıyafet seçerken önem verdikleri unsurlar ile çocuğun bu süreçteki rol ve tercihlerini ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu Adana’da ikamet eden ve çocuğu anaokuluna giden 31 anne oluşturmaktadır. Veriler annelerden yüz yüze derinlemesine görüşme yöntemi ile toplanmış, içerik analizi ve betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre anneler en çok ihtiyaç olması veya mevsim geçişlerinde çocuklarına kıyafet almaktadır. Kalite, bütçeye uygun olma ve kumaşın pamuklu olmasına önem verilmektedir. Kıyafet alımında çocuğun fikri sorulmakta, çocuklar genellikle çizgi film karakterinin bulunduğu kıyafetleri ve pullu renkli elbiseleri almak istemektedir. Açık renkler, pembe ve mavi en çok tercih edilen renklerdir.

Kaynakça

  • Ada, E. ve Erdaş Kartal, E. E. (2022). 3-6 yaş dönemindeki çocuklarının cinsiyet algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 26(3), 729-740. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/616699.
  • Altun, S. (2018). Müşteri memnuniyeti ölçütünde itibar performansı değerlendirmesi: LC Waikiki üzerine bir uygulama (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kadir Has Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Arslan, A. (2022). Erken çocukluk döneminde çocuğun gelişiminin desteklenmesinde aile. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 11(4), 1676-1684. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2681855.
  • Bal, D. ve Onay, A. (2020). Televizyon reklamları, çocuk ve tüketim: Tarz mısın, değil misin?. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 2023(32), 198-219. http://iletisimdergisi.gsu.edu.tr/tr/download/article-file/1176390
  • Bengtsson, M. (2016). How to plan and perform a qualitative study using content analysis. Nursing Plus Open, 2, 8-14. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2352900816000029.
  • Bozyiğit, S. (2013). Çocukların çevre bilinçli tüketici olarak sosyalleşmesinde annelerin çocuk yetiştirme tutumlarının rolü (Yayımlanmamış doktora tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Çiftçi, O. (1991). Çocuğun sosyalleşmesinde ailenin rolü. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 2(2), 1-4. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/198114.
  • Creswell, J. (2017). Araştırma Deseni Nitel, Nicel ve Karma Yöntem Yaklaşımları (Çeviren Yüksel Dede). Ankara: Eğiten Kitap.
  • Cypress, B. (2018). Qualitative research methods: A phenomenological focus. Dimensions of Critical Care Nursing, 37(6), 302-309. https://doi.org/10.1097/dcc.0000000000000322 .
  • Dirgar, E., ve Oral, O.. (2020). Bebek ve çocuk giysilerinin sağlık ve güvenlik açısından değerlendirilmesi. Turkish Journal of Fashion Design and Management, 2(1), 1-10. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/986951.
  • Elo, S., ve Kyngäs, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal Of Advanced Nursing, 62(1), 107-115. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x
  • Ercan, D. (2017). 5-10 yaş arası çocuk tüketicilerin giysi tercihleri ve giysi satın alma davranışlarına etki eden faktörler (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Gautam, S. (2005). Concept of general consideration of clothing for preschool children (2-4 years) among rural mothers of Palampur Tehsil. Journal of Social Sciences, 11(3), 253-254. https://doi.org/10.1080/09718923.2005.11892522
  • Gümüş, Ç. ve Adam, H. (2020). Çizgi filmlerin okul öncesi dönem çocuklarI üzerine etkisi: Açıkhava Tasarımları.
  • Ulakbilge, 4(2020Mart), 409–421. https://www.ulakbilge.com/makale/pdf/1588444519.pdf
  • Harper, S.J.A., Dewar, P. ve Diack, B.A. (2003), The purchase of children’s clothing – who has the upper hand?, Journal of Fashion Marketing and Management, 7(2), 196-206. https://doi.org/10.1108/13612020310475483
  • Hossain, S., Hossain, M. I., ve Rahman, S. A.(2021). Factors ınfluencıng for apparel selectıon ın Bangladesh: A comparatıve analysıs of pre-school and school goıng chıldren ın Khulna cıty. International Research Journal of Modernization in Engineering Technology and Science, 3(1), 719-729. https://www.irjmets.com/uploadedfiles/paper/volume3/issue_1_january_2021/5735/1628083233.pdf.
  • Karadağ, L. (2011). Çocuk pazarları, çocukların aile kararlarına etkisi: Marmaris örneği. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 3(10), 73-92. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/319338.
  • Kazan, H., ve Sarısoy, S. (2021). Anne-çocuk ilişkisi bağlamında okul öncesi dönemde iletişim becerileri üzerine bir araştırma. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(2), 441-472. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1677490.
  • Kılıçer, T ve Boyraz, E. (2019). Tüketimin Çocuk Hali, Ankara: Pegem Akademi.
  • Köksal, M. H. (2007). Consumer behaviour and preferences regarding children's clothing in Turkey. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 11(1), 69-81. https://doi.org/ 10.1108/13612020710734418.
  • Maden, K., Uzkul, S., ve Öğretir, A. (2022). 4-6 yaş çocukların öz düzenleme becerileri ile anne tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (64), 525-551. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/2085062
  • Noble, H., ve Smith, J. (2015). Issues of validity and reliability in qualitative research. Evidence-Based Nursing, 18(2), 34-35 http://dx.doi.org/10.1136/eb-2015-102054.
  • Odabaşı, Y. ve Barış, G. (2007). Tüketici Davranışı (7.bs.), İstanbul: Mediacat.
  • Rhee, Y. J., ve Lee, J. Y. (2012). A qualitative study on the consumption value of preschooler clothing by mothers. Journal of the Korean Society of Clothing and Textiles, 36(10), 1100-1116. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2012.36.10.1100.
  • Sayğılı, B. B. (2014). Okul öncesi çocukların giyinme davranışlarını geliştirmeye yönelik giysi tasarımı. Vocational Education, 9(3), 50-59. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/112074.
  • Tekindal, M., ve Şerife, U. Ğ. U. Z. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20(1), 153-172. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/1355632.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (2022). İstatistiklerle Çocuk, 2022 Erişim Adresi: https://data.tuik.gov.tr/Bulten/Index?p=Istatistiklerle-Cocuk-2022-49674.0
  • Uzun, M., Atar, N. Y., Kar, M., Yılmaz, F., ve Karasakal, C. (2014). What do the mothers’ prefer for materials about children’s care?: Clothing, hygenic care and nutrition. Archives of Disease Childhood , 99(2), 543. http://dx.doi.org/10.1136/archdischild-2014-307384.1515
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, A. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tüketici Davranışı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sezen Bozyiğit 0000-0002-0951-3588

Aynur Işık 0009-0004-8470-6365

Ayben Boyraz 0009-0007-7319-4108

Erken Görünüm Tarihi 29 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 7 Kasım 2023
Kabul Tarihi 14 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bozyiğit, S., Işık, A., & Boyraz, A. (2023). ÇOCUĞU ANAOKULUNA GİDEN ANNELERİN ÇOCUKLARININ KIYAFET SEÇİMİNDEKİ TERCİHLERİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 7(2), 47-61.
AMA Bozyiğit S, Işık A, Boyraz A. ÇOCUĞU ANAOKULUNA GİDEN ANNELERİN ÇOCUKLARININ KIYAFET SEÇİMİNDEKİ TERCİHLERİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Aralık 2023;7(2):47-61.
Chicago Bozyiğit, Sezen, Aynur Işık, ve Ayben Boyraz. “ÇOCUĞU ANAOKULUNA GİDEN ANNELERİN ÇOCUKLARININ KIYAFET SEÇİMİNDEKİ TERCİHLERİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 7, sy. 2 (Aralık 2023): 47-61.
EndNote Bozyiğit S, Işık A, Boyraz A (01 Aralık 2023) ÇOCUĞU ANAOKULUNA GİDEN ANNELERİN ÇOCUKLARININ KIYAFET SEÇİMİNDEKİ TERCİHLERİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 7 2 47–61.
IEEE S. Bozyiğit, A. Işık, ve A. Boyraz, “ÇOCUĞU ANAOKULUNA GİDEN ANNELERİN ÇOCUKLARININ KIYAFET SEÇİMİNDEKİ TERCİHLERİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA”, Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 7, sy. 2, ss. 47–61, 2023.
ISNAD Bozyiğit, Sezen vd. “ÇOCUĞU ANAOKULUNA GİDEN ANNELERİN ÇOCUKLARININ KIYAFET SEÇİMİNDEKİ TERCİHLERİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 7/2 (Aralık 2023), 47-61.
JAMA Bozyiğit S, Işık A, Boyraz A. ÇOCUĞU ANAOKULUNA GİDEN ANNELERİN ÇOCUKLARININ KIYAFET SEÇİMİNDEKİ TERCİHLERİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2023;7:47–61.
MLA Bozyiğit, Sezen vd. “ÇOCUĞU ANAOKULUNA GİDEN ANNELERİN ÇOCUKLARININ KIYAFET SEÇİMİNDEKİ TERCİHLERİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA”. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 7, sy. 2, 2023, ss. 47-61.
Vancouver Bozyiğit S, Işık A, Boyraz A. ÇOCUĞU ANAOKULUNA GİDEN ANNELERİN ÇOCUKLARININ KIYAFET SEÇİMİNDEKİ TERCİHLERİ: NİTEL BİR ARAŞTIRMA. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2023;7(2):47-61.