Elevator traction motors are critical components of elevator systems. After the structural analysis of the traction motor, it is necessary to proceed to the production processes for the comfortable and safe use of elevator systems. In this study, the static load values for bearing lifetime calculation, belt selection, and finite element analyses (FEA) were determined. According to calculated loads; materials, bearings, belt, pulley, brake, and encoder were selected. In order to obtain a design in accordance with elevator standards, motor parts were examined for structural analysis. Finite element analyses were carried out according to the determined maximum static load values, and a new belt elevator traction motor design that provides the safety coefficients has emerged. When the FEA analysis results of bending moments are examined; the maximum Von Mises stress acting on the motor frame and shaft was obtained 17.1 MPa and 27.62 MPa respectively. The maximum Von Mises stress was obtained under the torsional moment as 71.4 MPa and the shaft is 6.1 times safe against a torsional moment. This value is the minimum safety factor of the designed system and safety factors of bending moments are higher than this value. The designed elevator machine has got 12.9 kW rated power, 1.6 m/s cabin speed, and 1175 kg carrying capacity. The advantage of the proposed design is to eliminate the casting process with modular structure via double side belt system. The prototype of the designed motor was produced and it was observed that the motor provided the desired constraints as a result of the loading experiments.
Elevator traction machine Gearless machine Belt drive elevator motor Finite element analysis FEA. Design calculation
Tübitak
2210394
This work was supported by The Scientific and Technological Research Council of Türkiye (TUBITAK) 1512 Entrepreneurship Support Program with the project number of 2210394. In addition, this project was carried out by Emlak Konut Elevator Systems Industry and Trade Inc. and Nermag Research, Development and Engineering Co. Ltd.
Asansör tahrik motorları, asansör sistemlerinin kritik bileşenleridir. Asansör sistemlerinin konforlu ve güvenli kullanımı için, tahrik motorunun yapısal analizleri yapıldıktan sonra üretim süreçlerine geçilmesi gerekmektedir. Bu çalışmada rulman ömür hesabı, kayış seçimi ve sonlu eleman analizleri (SEA) için statik yük değerleri belirlenmiştir. Hesaplanan yüklere göre; malzemeler, rulmanlar, kayış, kasnak, fren ve enkoder seçilmiştir. Asansör standartlarına uygun bir tasarım elde edebilmek için motor parçaları yapısal analiz ile incelenmiştir. Belirlenen maksimum statik yük değerlerine göre sonlu elemanlar analizleri yapılmış ve emniyet katsayılarını sağlayan yeni bir kayışlı asansör tahrik motoru tasarımı ortaya çıkmıştır. Eğilme momentlerinin SEA analiz sonuçları incelendiğinde; motor gövdesine ve mile etki eden maksimum Von Mises gerilmesi sırasıyla 17,1 MPa ve 27,62 MPa olarak elde edilmiştir. Burulma momenti altında maksimum Von Mises gerilmesi 71,4 MPa olarak elde edilmiş olup mil burulma momentine karşı 6,1 kat emniyetlidir. Bu değer, tasarlanan sistemin minimum emniyet faktörüdür ve eğilme momentlerinin emniyet katsayıları bu değerden yüksektir. Tasarlanan asansör makinesi 12,9 kW anma gücüne, 1,6 m/s kabin hızına ve 1175 kg taşıma kapasitesine sahiptir. Önerilen tasarımın avantajı, çift taraflı kayış sistemi ile modüler yapı ile döküm işlemini ortadan kaldırmasıdır. Tasarlanan motorun prototipi üretilmiş ve yapılan yükleme deneyleri sonucunda motorun istenilen kısıtlamaları sağladığı görülmüştür.
Asansör tahrik makinesi dişlisiz makine kayış tahrikli asansör moturu sonlu elemanlar analizi SEA tasarım hesabı
2210394
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 2210394 |
Erken Görünüm Tarihi | 31 Ocak 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 12 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 ERKEN GÖRÜNÜM |
Bu eser Creative Commons Atıf-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası ile lisanslanmıştır.