Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE YENİ TOPLUMSAL HAREKETLERİN DÖNÜŞÜMÜNDE SOSYAL MEDYANIN ROLÜ

Yıl 2017, Cilt: 22 Sayı: Kayfor 15 Özel Sayısı, 1567 - 1577, 30.12.2017

Öz

Günümüzde dijital aktivizm kavramı sıklıkla kullanılan kavramlardan biridir. Toplumsal hareketlerin sanal dünyaya taşınmasıyla birlikte toplumsal hareket kavramının kapsamında önemli oranda genişleme olmuştur. Çok hızlı ve pratik bir şekilde örgütlenme imkânını sağlayan dijital aktivizm, politika üretme sürecini de derinden etkileyen bir mekanizmaya sahiptir. Dijital aktivizmin en önemli araçlarından biri sosyal medyadır. Sosyal medya kullanım oranlarının dünyada ve Türkiye’de yüksek olması, toplumsal hareketlerin oluşumunda ve şekillenmesinde sosyal medyanın merkezi bir konuma sahip olduğunun göstergesidir.
Bu çalışmada, sanal ortama taşınan toplumsal hareketler Türkiye açısından incelenecektir. Uluslararası kuruluşların raporları ekseninde dünya ölçeğinde Türkiye’nin bulunduğu konumun belirlenmesi çalışmanın önemini ortaya koymaktadır. Türkiye’de sosyal medyanın, kitlelerin hızlı bir şekilde örgütlenmesinde ve etki alanının genişletilmesindeki rolünün irdelenmesi çalışmanın farklı bir boyutunu göstermektedir. Çalışmanın sonunda ise genel bir değerlendirmede bulunularak çözüm önerileri sunulacaktır.

Kaynakça

  • AKSU, O. (2017), “Yeni Toplumsal Hareketler Bağlamında Sosyal Medya Kullanımı Analizi: Kadın Dernekleri”, Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 3, 146-159.
  • BABACAN, M. E. (2014), “Sosyal Medya Sonrası Yeni Toplumsal Hareketler”, Birey ve Toplum Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 7, 135-160.
  • BOZKURT, Y. ve BAYANSAR, R. (2016), “Yeni Toplumsal Hareketler Çerçevesinde Çevreci Hareket ve Gezi Parkı Olayları”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, Cilt: 14, Sayı: 2, 276-293.
  • CAMMAERTS, B. (2015), “Social Media and Activism”, The LOndon School of Economic and Political Science (LSE), http://eprints.lse.ac.uk/62090/1/Social_media_and.pdf, 15.10.2017.
  • ÇAYCI, B. ve KARAGÜLLE, A. E. (2014), “Mobil İletişim Teknolojileriyle Değişen Örgütlenme Biçimleri: Ağlarda Örgütlenen Toplumsal Hareketler”, Journal of Yasar University, Cilt: 9, Sayı: 36, 6371-6380.
  • DEMİROĞLU, E. T. (2014), “Yeni Toplumsal Hareketler: Bir Literatür Taraması, Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, Cilt:2, Sayı: 1, 133-144.
  • Digital in 2017 Global Overview Raporu (2017), https://wearesocial.com/special-reports/digital-in-2017-global-overview, 29.10.2017.
  • Dijitalhayattv (2015), “Arap Baharında Facebook ve Twitter…”, http://dijitalhayat.tv/dijital-dunya/dijital-siyaset/arap-baharinda-facebook-ve-twitter, Erişim Tarihi: 29.10.2017.
  • EMRE, P. Ö. (2013), “Başka Bir Dünya için Ağ Atmak: Siber Ortamda Üç Barış Hareketi”, http://globalmediajournaltr.yeditepe.edu.tr/sites/default/files/Perrin%20O%CC%88G%CC%86U%CC%88N%20EMRE.pdf, 17.10.2017.
  • GEORGALLIS, P. (2017), “The Link Between Social Movements and Corporate Social Initiatives: Towar a Multi-level Theory, Journal of Business Ethics, 142, 735-751.
  • GIDDENS, A. (2012), Sosyoloji, İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • HİRA, İ. (2016), “Yeni Toplumsal Hareketler: Politik Öncelikten Kimlik Vurgusuna”, Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, Cilt: XI, Sayı: I, 143-155.
  • HWANG, H. ve KİM, K. (2015), “Social media as a tool for social movements: the effect of social media use and social capital on intention to participate in socialmovements”, International Journal of Consumer Studies, 39, 478-488.
  • JOYCE, M. (2010), “How to Think About Digital Activism”, Digital Activism Decoded The New Mechanics of Change, Ed. Mary Joyce, 1-14.
  • KARAGÖZ, K. (2013), “Yeni Medya Çağında Dönüşen Toplumsal Hareketler ve Dijital Aktivizm Hareketleri”, İletişim ve Demokrasi Dergisi, 131-157.
  • KAVADA, A. (2010), “Activism Transforms Digital: The Social Movement Perspective”, Digital Activism Decoded The New Mechanics of Change, ed. Mary Joyce, 101-118.
  • KAYPAK, Ş. ve HAYTOĞLU, M. (2016), “Küreselleşme Sürecinde Toplumsal Hareketler ve Kente Yansıması”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, CİEP Özel Sayısı, 715-734.
  • KILIÇ, Ş. O. (2016), “Sosyal Medya Nasıl Darbeye Direnişin Aracı Oldu?”, http://www.aljazeera.com.tr/al-jazeera-ozel/sosyal-medya-nasil-darbeye-direnisin-araci-oldu, 29.10.2017.
  • KORKMAZ, M. (2014), Sosyal Medya-Kamu Politikaları Etkileşimi: Gezi Parkı Olayları Üzerine Bir Değerlendirme, Hacettepe Üniversitesi Kamu Yönetimi ve Siyaset Bilimi Anabilim Dalı Kamu Yönetimi Bilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • SIVITANIDES, M. ve SHAH, V. (2011), “The Era of Digital Activism”, Conference for Information Systems Applied Research, Cilt: 4, No: 1842.
  • SUNGUR, S. A. (2017), “15 Temmuz Darbe Kalkışmasının Engellenmesinde Sosyal Medyanın Rolü, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 5, Sayı: 47, 597-612.
  • TATAR, T. (2013), “Yeni Toplumsal Hareketler ve Küresel Projeler”, Ortadoğu Analiz Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 57, 10-19.
  • TURHAN, D. G. (2017), “Dijital Aktivizm”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 26, 26-44.

ROLE OF SOCİAL MEDİA IN TRANSFORMATİON OF NEW SOCİAL MOVEMENTS IN TURKEY

Yıl 2017, Cilt: 22 Sayı: Kayfor 15 Özel Sayısı, 1567 - 1577, 30.12.2017

Öz

Today, the concept of digital activism has become one of the frequently used concepts. With the movement of social movements into the virtual world, there has been an important expansion in the scope of the concept of social movement. Digital activism, which provides the opportunity to organize very quickly and practically, has a mechanism that deeply influences the policy making process. One of the most important tools of digital activism is social media. The fact that the rates of use of social media are high in the world and in Turkey is an indication that social media has a central position in the formation and shaping of social movements.
In this study, the social movements carried on the virtual auctions will be examined in terms of Turkey. It is important to study the location of Turkey on the world scale in the axis of reports of international organizations. The examination of the role of social media in the rapid organization of masses and the expansion of the domain of influence in Turkey shows a different dimension of the study. At the end of the work, a general evaluation will be made and a solution proposal will be presented.

Kaynakça

  • AKSU, O. (2017), “Yeni Toplumsal Hareketler Bağlamında Sosyal Medya Kullanımı Analizi: Kadın Dernekleri”, Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, Cilt: 3, Sayı: 3, 146-159.
  • BABACAN, M. E. (2014), “Sosyal Medya Sonrası Yeni Toplumsal Hareketler”, Birey ve Toplum Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 7, 135-160.
  • BOZKURT, Y. ve BAYANSAR, R. (2016), “Yeni Toplumsal Hareketler Çerçevesinde Çevreci Hareket ve Gezi Parkı Olayları”, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, Cilt: 14, Sayı: 2, 276-293.
  • CAMMAERTS, B. (2015), “Social Media and Activism”, The LOndon School of Economic and Political Science (LSE), http://eprints.lse.ac.uk/62090/1/Social_media_and.pdf, 15.10.2017.
  • ÇAYCI, B. ve KARAGÜLLE, A. E. (2014), “Mobil İletişim Teknolojileriyle Değişen Örgütlenme Biçimleri: Ağlarda Örgütlenen Toplumsal Hareketler”, Journal of Yasar University, Cilt: 9, Sayı: 36, 6371-6380.
  • DEMİROĞLU, E. T. (2014), “Yeni Toplumsal Hareketler: Bir Literatür Taraması, Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi, Cilt:2, Sayı: 1, 133-144.
  • Digital in 2017 Global Overview Raporu (2017), https://wearesocial.com/special-reports/digital-in-2017-global-overview, 29.10.2017.
  • Dijitalhayattv (2015), “Arap Baharında Facebook ve Twitter…”, http://dijitalhayat.tv/dijital-dunya/dijital-siyaset/arap-baharinda-facebook-ve-twitter, Erişim Tarihi: 29.10.2017.
  • EMRE, P. Ö. (2013), “Başka Bir Dünya için Ağ Atmak: Siber Ortamda Üç Barış Hareketi”, http://globalmediajournaltr.yeditepe.edu.tr/sites/default/files/Perrin%20O%CC%88G%CC%86U%CC%88N%20EMRE.pdf, 17.10.2017.
  • GEORGALLIS, P. (2017), “The Link Between Social Movements and Corporate Social Initiatives: Towar a Multi-level Theory, Journal of Business Ethics, 142, 735-751.
  • GIDDENS, A. (2012), Sosyoloji, İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • HİRA, İ. (2016), “Yeni Toplumsal Hareketler: Politik Öncelikten Kimlik Vurgusuna”, Bilgi Ekonomisi ve Yönetimi Dergisi, Cilt: XI, Sayı: I, 143-155.
  • HWANG, H. ve KİM, K. (2015), “Social media as a tool for social movements: the effect of social media use and social capital on intention to participate in socialmovements”, International Journal of Consumer Studies, 39, 478-488.
  • JOYCE, M. (2010), “How to Think About Digital Activism”, Digital Activism Decoded The New Mechanics of Change, Ed. Mary Joyce, 1-14.
  • KARAGÖZ, K. (2013), “Yeni Medya Çağında Dönüşen Toplumsal Hareketler ve Dijital Aktivizm Hareketleri”, İletişim ve Demokrasi Dergisi, 131-157.
  • KAVADA, A. (2010), “Activism Transforms Digital: The Social Movement Perspective”, Digital Activism Decoded The New Mechanics of Change, ed. Mary Joyce, 101-118.
  • KAYPAK, Ş. ve HAYTOĞLU, M. (2016), “Küreselleşme Sürecinde Toplumsal Hareketler ve Kente Yansıması”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, CİEP Özel Sayısı, 715-734.
  • KILIÇ, Ş. O. (2016), “Sosyal Medya Nasıl Darbeye Direnişin Aracı Oldu?”, http://www.aljazeera.com.tr/al-jazeera-ozel/sosyal-medya-nasil-darbeye-direnisin-araci-oldu, 29.10.2017.
  • KORKMAZ, M. (2014), Sosyal Medya-Kamu Politikaları Etkileşimi: Gezi Parkı Olayları Üzerine Bir Değerlendirme, Hacettepe Üniversitesi Kamu Yönetimi ve Siyaset Bilimi Anabilim Dalı Kamu Yönetimi Bilim Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • SIVITANIDES, M. ve SHAH, V. (2011), “The Era of Digital Activism”, Conference for Information Systems Applied Research, Cilt: 4, No: 1842.
  • SUNGUR, S. A. (2017), “15 Temmuz Darbe Kalkışmasının Engellenmesinde Sosyal Medyanın Rolü, Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 5, Sayı: 47, 597-612.
  • TATAR, T. (2013), “Yeni Toplumsal Hareketler ve Küresel Projeler”, Ortadoğu Analiz Dergisi, Cilt: 5, Sayı: 57, 10-19.
  • TURHAN, D. G. (2017), “Dijital Aktivizm”, Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 26, 26-44.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Firdevs Koç

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 22 Sayı: Kayfor 15 Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Koç, F. (2017). TÜRKİYE’DE YENİ TOPLUMSAL HAREKETLERİN DÖNÜŞÜMÜNDE SOSYAL MEDYANIN ROLÜ. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 22(Kayfor 15 Özel Sayısı), 1567-1577.