Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tasarım Eğitiminde Workshop Etkinlikleri Üzerine Bir Durum Çalışması

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 2, 180 - 194, 28.12.2021

Öz

Amaç: Kullanımı giderek yaygınlaşan workshoplar, özellikle şirketlere kişisel ve kurumsal gelişim hizmetleri veren kurumlar tarafından keşfedilmiş ve sıklıkla kullanılmaya başlanmıştır. Eğitim alanında kullanılması son yıllarda giderek yaygınlaşsa da yapılan literatür taraması bu konuda bilimsel araştırmaların oldukça kısıtlı olduğunu göstermiştir. Bu araştırma, alanyazındaki bu eksikliği bir nebze gidermeyi, tasarım eğitiminde örgün eğitimi destekleyecek ve güçlendirecek bir eğitim ortamı olarak workshoplardan nasıl yararlanılabileceğine dair öneriler sunmayı ve bilgi çağında tasarım derslerinin işlenişine farklı bir bakış açısı getirmeyi hedeflemektedir.
Kavramsal/Kuramsal Çerçeve: Workshopların tasarım eğitiminde oldukça sık kullanılmasına karşın bu konuda yapılan yapılan yayınların oldukça kısıtlı olduğu fark edilmiştir. “Mimari Tasarım Eğitiminde Workshop-Stüdyo paralelliği Üzerine” isimli tez Türkiye’de bu alanla ilgili yapılan ayrıntılı araştırmaların ilki sayılabilmekle birlikte, araştırma bir anket çalışmasıdır. “Mimarlık Eğitimi’nde Bir Stüdyo Yöntemi: Tasarla – Yap Stüdyosu” isimli tez ise aslında direkt workshopları konu edinmemekle beraber, bir “tasarla-yap” workshopu deneyimini ayrıntılı bir şekilde aktarması açısından konu ile alakalıdır. Ulaşılan çok sayıda makale ise genellikle sadec gerçekleştirilen workshopların konseptlerini ele almaktadır. Bu araştırmanın; derinlemesine bilgi edinmek amacıyla workshop süreçlerini analiz etmesi ile alana katkı sağlayacağına inanılmaktadır.
Yöntem: Araştırma, nitel araştırma modellerinden durum çalışması (case study) olarak desenlenmiştir. Tek bir analiz biriminin çoklu durumlar ile ele alınmasından ötürü de durum çalışması desenlerinden “bütüncül çoklu durum deseni” araştırmanın yöntemini oluşturmuştur. Araştırma kapsamında veri seti oluşturulurken gözlem ve yarı yapılandırılmış görüşme yöntemlerinden faydalanılmıştır. Verilerin analizinde “çapraz durum analizi” kullanılarak durumlar arasında karşılaştırmalı tematik analiz yapılmıştır.
Bulgular: Workshopların bilgi çağında tasarım eğitimine uygunluğuna ilişkin sonuçlara bakıldığında, araşatırma kapsamında ele alınan iki durumda da yürütücünün rehberliğinde, demokratik bir ortamda, süreç odaklı, katılımcıların yaratıcılıklarının ve motivasyonlarının yüksek olduğu, yardımlaşarak ve iş birliği içinde deneysel ve disiplinlerarası çalışmalar gerçekleştirdikleri bir çalışma süreci yaşadıklarına ilişkin bulgulara ulaşılmıştır.
Sonuç: Workshoplar yapıları gereği, bilgi çağında tasarımcılardan beklenen özellikleri kazandıracak ortamları sağlamaları açısından oldukça yararlı olduğu görülmüş ve tasarım eğitiminde çok daha fazla yer bulmalarının önemli olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • APPLE, M. (10 Mart 2006). M. Apple ile eğitim üzerine bir ropörtaj. Otonom Dergisi (7).
  • CİRAVOĞLU, A. (2001). Mimari tasarım eğitiminde workshop-stüdyo paralelliği üzerine. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • CLEAVER, H. (18 Şubat 2006). Okul-işi ve okul-işine karşı mücadele. http://www.otonomdergisi.org/index.php/makaleler/ceviri/124-okul-isi-ve-okul-isine-karsi-mucadele (Erişim Tarihi: 22.08.2016).
  • CRESWELL, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri, beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çev: M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • İNCE, M., IŞIR YARKATAŞ, Ö. (2017). Tasarım çalıştayları (workshopları) ve çağdaş tasarım eğitiminde önemi. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 7 (13).
  • MERRIAM, S. B. (2013). Nitel araştırma-desen ve uygulama için bir rehber. (Çev: S. Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.

A Case Study on Workshop Activities in Design Education

Yıl 2021, Cilt: 1 Sayı: 2, 180 - 194, 28.12.2021

Öz

Purpose: Workshops, whose use is becoming more widespread, have been discovered and used frequently, especially by institutions that provide personal and corporate development services to companies. Although its use in the field of education has become increasingly widespread in recent years, the literature review has shown that scientific research on this subject is quite limited. This research aims to eliminate this deficiency in the literature to some extent, to offer suggestions on how to benefit from workshops as an educational environment that will support and strengthen formal education in design education, and to bring a different perspective to the teaching of design courses in the information age.
Literature Review/Background: Although workshops are used quite frequently in design education, it has been noticed that the publications on this subject are quite limited. Although the thesis named "On Workshop-Studio Parallelism in Architectural Design Education" can be considered the first of the detailed researches on this field in Turkey, the research is a survey study. The thesis titled "A Studio Method in Architecture Education: Design - Build Studio", on the other hand, does not directly focus on workshops, but is relevant in that it conveys the experience of a "design-build" workshop in detail. The large number of articles found generally only deal with the concepts of the workshops carried out. This research; It is believed that it will contribute to the field by analyzing the workshop processes in order to gain in-depth information.
Method: The research was designed as a case study from qualitative research models. Since a single unit of analysis is handled with multiple cases, one of the case study designs, the "multiple case-holistic design" formed the method of the research. Observation and semi-structured interview methods were used while creating the data set within the scope of the research. In the analysis of the data, a comparative thematic analysis was made between the cases by using "cross-case analysis".
Results: When the results regarding the suitability of the workshops for design education in the information age are examined, it has been found out that in both cases discussed within the scope of the research, they have experienced a working process in a democratic environment, process-oriented, where the creativity and motivation of the participants is high, and where they carry out experimental and interdisciplinary studies in cooperation and cooperation.
Conclusion: Due to the nature of the workshops, it has been seen that they are very useful in terms of providing the environments that will bring the features expected from the designers in the information age, and it has been concluded that it is important for them to find more space in design education.

Kaynakça

  • APPLE, M. (10 Mart 2006). M. Apple ile eğitim üzerine bir ropörtaj. Otonom Dergisi (7).
  • CİRAVOĞLU, A. (2001). Mimari tasarım eğitiminde workshop-stüdyo paralelliği üzerine. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • CLEAVER, H. (18 Şubat 2006). Okul-işi ve okul-işine karşı mücadele. http://www.otonomdergisi.org/index.php/makaleler/ceviri/124-okul-isi-ve-okul-isine-karsi-mucadele (Erişim Tarihi: 22.08.2016).
  • CRESWELL, J. W. (2013). Nitel araştırma yöntemleri, beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. (Çev: M. Bütün ve S. B. Demir). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • İNCE, M., IŞIR YARKATAŞ, Ö. (2017). Tasarım çalıştayları (workshopları) ve çağdaş tasarım eğitiminde önemi. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 7 (13).
  • MERRIAM, S. B. (2013). Nitel araştırma-desen ve uygulama için bir rehber. (Çev: S. Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Toplam 6 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Öznur Işır 0000-0002-7231-0329

Metin İnce 0000-0002-3282-5512

Erken Görünüm Tarihi 28 Aralık 2021
Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2021
Gönderilme Tarihi 19 Kasım 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 1 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Işır, Ö., & İnce, M. (2021). Tasarım Eğitiminde Workshop Etkinlikleri Üzerine Bir Durum Çalışması. ART/Icle: Sanat Ve Tasarım Dergisi, 1(2), 180-194.

ART/icle: Sanat ve Tasarım Dergisi

ISSN: 2718-1057
e-ISSN: 2791-7665