Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Güzel Sanatlar Liselerinde Koro Eğitimi Vermekte Olan Koro Eğitimcilerinin Alan Yeterliklerine İlişkin Bir Değerlendirme

Yıl 2024, Cilt: 37 Sayı: 1, 293 - 315, 30.04.2024
https://doi.org/10.19171/uefad.1401068

Öz

Bu araştırmada güzel sanatlar liselerinde görev alan koro öğretmenlerinin alan yeterliklerinin ne düzeyde olduğunun tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması; örneklem grubunun belirlenmesinde ise amaçlı örneklem türlerinden maksimum çeşitlilik örneklemesi kullanılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu Türkiye’nin farklı bölgelerinde yer alan güzel sanatlar liselerinde görev yapan 11 koro eğitimcisi oluşturmaktadır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Örneklem grubuna açık uçlu 8 sorudan oluşan görüşme formu ve 5 soruluk demografik bilgi formu uygulanmıştır. Görüşmeler sonucunda elde edilen verilerin analizinde içerik analizi tekniğinden yararlanılmıştır. Bu çalışmadan elde edilen bulgular doğrultusunda bazı katılımcıların kendilerini piyano hâkimiyeti, koro disiplini, koro-şef uyumu ve nefes-ses çalışmaları konusunda yeterli; bazı katılımcıların ise koro dersi hâkimiyetinde kısmen yeterli gördükleri belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda katılımcıların koro dağarlarını yeterli buldukları, öğretmenler arası dağar paylaşımının ve sosyal ağların da söz konusu bu dağara katkı sağladığı belirlenmiştir. Koro öğretmenlerinin çoğunun kendilerini piyanoyu eşlik amacıyla kullanabilme becerisi, sahne hâkimiyeti, mesleki eğitimlere katılım ve eser hâkimiyeti açısından yetersiz; süreç yönetimi becerisi ve liderlik vasfı açısından ise yeterli buldukları tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Apaydınlı, K. (2014). Türkiye’de koro alanında yazılmış lisansüstü tezlere bir bakış. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 4(8), 63-74.
  • Apaydınlı K. (2019). Güzel sanatlar lisesi çok sesli koro ders kitaplarının incelenmesi. F. Bal (Ed.), Karadeniz 1. Uluslararası Multidisipliner Çalışmalar Kongresi Tam Metin Kitabı içinde (807-833). Giresun: Ubak Yayınları.
  • Baş, G. (2014). Lise öğrencilerinde yabancı dil öğrenme kaygısı: Nitel bir araştırma. Pamukkale University Journal of Education, 2(36), 101-119. http://pauegitimdergi.pau.edu.tr/Makaleler/532850612_8.pdf.
  • Başaran, S. S. (2010) Müzik öğretmeni adaylarının sürekli kaygı düzeyleri, müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumları ve öz yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yayın No. 249631) [Yüksek lisans tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Baykal, Ç., Tanrıverdi, F., & Albuz, A. (2018). Güzel sanatlar lisesi çalgı eğitimi viyola dersi öğretmenlerinin özel alan yeterliklerinin belirlenmesine yönelik taslak önerisi. Asos Journal, (64), 619-635.
  • Biasutti, M., & Concina, E. (2018). The effective music teacher: The influence of personal, social, and cognitive dimensions on music teacher self-efficacy. Musicae Scientiae, 22(2), 264–279. https://doi.org/10.1177/1029864916685929
  • Billingham, L. A. (2001). The development of a gestural vocabulary for choral conductors based on the movement theory of Rudolf Laban (Order No. 3023489). [The University of Arizona]. Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (252132670). https://www.proquest.com/dissertations-theses/development-gestural-vocabulary-choral-conductors/docview/252132670/se-2
  • Brinson, B. A., (1996). Choral music methods and materials: Developing successful choral programs (grades 5 to 12), Schirmer Books.
  • Burnsed, V. & Jensen, G., (2021). Teacher education in music: the development of leaders. Visions of Research in Music Education, 16(5), 23.
  • Büyüköztürk, Ş., K. Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F., (2020) Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Chung, F. (2021). The impact of music pedagogy education on early childhood teachers’ self-efficacy in teaching music: The study of a music teacher education program in Hong Kong. Asia-Pacific Journal of Research in Early Childhood Education, 15(2), 63-86.
  • Clark, C. J. (2019). The relationships among teacher self-efficacy for music, singing, and adolescent voice change instruction [Doctoral dissertation, The University of Lowa]. DOI: 10.17077/etd.005176
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). Routledge Falmer
  • Corbalán, M., Pérez-Echeverría, M. P., Pozo, J.-I., & Casas-Mas, A. (2019). Choral conductors to stage! What kind of learning do they claim to promote during choir rehearsal. International Journal of Music Education, 37(1), 91–106. https://doi.org/10.1177/0255761418800515
  • Coşkun Şentürk, G. & Bölek, A. (2019). Müzik öğretmeni adaylarının çalgı öz yeterlik durumlarının incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 1110-1135. https://doi.org/10.33711/yyuefd.661547
  • Çeliktaş, H., Engür, D., & Özeke, S. (2022). A thematic review of the studies on the music teacher competencies in Turkey. International Education Studies, 15(1), 1-15. https://doi.org/10.5539/ies.v15n1p1
  • Çepni, S. (2018). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (8. Baskı). Celepler Matbaacılık Yayın ve Dağıtım.
  • Çevik, S. (1997) Koro eğitimi ve yönetim teknikleri. Doruk Yayınları.
  • Davidova, J. (2019). Music teacher’s competences in the 21st century. Pedagogika, 134(2), 99–108. https://doi.org/10.15823/p.2019.134.6
  • Denis, J. M., & Tucker, O. G. (2021). Acquiring competency in music, teaching, and personal skill areas: A survey of in-service teachers. Contributions to Music Education, 46, 35-52.
  • Deniz, J. & Gündoğdu, P. (2008). Müzik öğretmenlerinin mesleki yeterliklerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27(27), 119-134.
  • Deniz, J., & Kürücü, N. (2019). Müzik öğretmeni adaylarının müzik öğretimi öz yeterlilik algılarının incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 6(34), 112-126. Doi: http://dx.doi.org/10.16990/SOBIDER.4799
  • Durdu, L., & Özden M. Y., (2016). Eğitimde üretim tabanlı çalışmalar için nitel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Ersoydan, Y. & Karakelle, S. (2014). Türkiye’deki koro şeflerinin dönüşümcü ve etkileşimci liderlik davranışlarının incelenmesi. Art-e Sanat Dergisi, 7(13), 31-52. Doi: https://doi.org/10.21602/sgsfsd.58827
  • Freer, P. K. (2006). Hearing the voices of adolescent boys in choral music: A self-story. Research Studies in Music Education, 27(1), 69-81.
  • Grady, M. L. (2014). The effects of nonverbal behaviors exhibited by multiple conductors on the timbre, intonation, and perceptions of three university choirs, and assessed relationships between time spent in selected conductor behaviors and analysis of the choirs' performances [Doctoral dissertation, University of Kansas].
  • Grey, A. N. (2022). Conducting and rehearsal skills in preservice music education: A review of the literature. Journal of Music Teacher Education, 32(1), 82–94. https://doi.org/10.1177/10570837221091223
  • Gumm, A. J. (2012). Six functions of conducting: A new foundation for music educators. Music Educators Journal, 99(2), 43–49. https://doi.org/10.1177/0027432112458705
  • Güleryüz, Ş., & Demirci, B. (2016). Müzik öğretmeni adaylarının özel alan yeterliklerinin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(47), 103-119. Doi: http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3418
  • Gündoğdu, P., (2006). Müzik öğretmenlerinin mesleki yeterliklerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi. (Yayın No. 191632) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Hylton, J. B. (1995) Comprehesive choral music education. Prentice Hall.
  • Jansson, D., Balsnes, A. H. & Bygdeus, P. (2018). Nordic choral conductor education. Overview and research agenda. Nordic Research in Music Education. Yearbook, 19, 137–170
  • Jansson, D., Elstad, B. & Døving, E. (2019). Universality and situatedness in educating choral conductors. Music Education Research, 21(4), 344–58. https://doi.org/10.1080/14613808.2019.1626362
  • Jansson, D. & Haugland Balsnes, A. (2021). Choral conducting education: The life-long entanglement of competence, identity, and meaning. Research Studies in Music Education, 1(18), 347-365. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/1321103X19863184
  • Jansson, D., Haugland Balsnes, A., & Durrant, C. (2022). The gesture enigma: Reconciling the prominence and insignificance of choral conductor gestures. Research Studies in Music Education, 44(3), 509-526. https://doi.org/10.1177/1321103X211031778
  • Kaçmaz, D., & Çağlar, B. (2022). Koro müziği eğitimi ve öz güven kavramı üzerine kuramsal bir inceleme. Eurasian Journal of Music and Dance, (20), 163-176. DOI: 10.31722/ejmd.1003125
  • Kahyaoğlu, A. K. (2019). Koro eğitiminde şefin kullandığı teknikler ve uygulama yöntemleri (Yayın No. 537505) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Karataş, A. (2019). Müzik öğretmeni adaylarının bireysel ses eğitimine yönelik tutum ve öz yeterlik algılarının incelenmesi (Yayın No. 580435) [Yüksek lisans tezi, Adıyaman Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Kim, J. E. (2018). Instrumental music teachers' training, comfort, and self-competence in teaching choral music in public schools [Doctoral dissertation, The University of Arizona].
  • Litman, P. (2006). The relationship between gesture and sound: A pilot study of choral conducting behaviour in two related settings. Visions of Research in Music Education, 8(1), 1-28.
  • McKenzie, E. (2012). A year of practıce and performance: improvıng piano skills to become a better choral director. [Graduate Student Theses, Dissertations, & Professional, Papers, The University of Montana].
  • McWhirter, J. L. (2005). A survey of secondary choral educators regarding piano skills utilized in the classroom and piano skills expectations of student teaching interns. [Unpublished doctoral dissertation, University of Missouri-Columbia].
  • Montemayor, M., Nápoles, J., Silvey, B. A., & Wiese, L. (2023). Effects of score study and conducting gesture on collegiate musicians’ ability to detect errors in a choral score. Journal of Research in Music Education, 70(4), 449–462. https://doi.org/10.1177/00224294221090432
  • Napoles, J. (2013). The influences of presentation modes and conducting gestures on the perceptions of expressive choral performance of high school musicians attending a summer choral camp. International Journal of Music Education, 31(3), 321–330. https://doi.org/10.1177/0255761411434823
  • Okatan, İ. (1996). Anadolu güzel sanatlar liselerinde ses problemleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(8), 167-172.
  • Özal Göncü, İ., & Azmioğlu, S. (2018). Türkiye’deki koro şenlik/festivallerinin Türk koro müziğine katkılarının incelenmesi. Turkish Studies, 13(10), 833-844.
  • Özaydın, N. (2022). Müzik öğretmen adaylarının ‘koro’ kavramına yönelik bilişsel yapıları. Milli Eğitim Dergisi, 51(235), 2197-2224. DOI: https://doi.org/10.37669
  • Özdemir, G. (2017). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda piyano ile eşlikleme becerileri üzerine sistematik derleme çalışması. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (30), 123-132. Doi: 10.5505/pausbed.2018.15428
  • Öztop, S. (2007). Planlı ve programlı bir özengen koro eğitimi ile bireye kazandırılması hedeflenen eğitsel, toplumsal ve kültürel yeterliklerin incelenmesi (Yayın No. 207065) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Öztürk, O. (2010). Şefin Koro ile iletişimi ve şef davranışlarının koro üyesi algılarına göre değerlendirilmesi (Yayın No. 280951) [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Öztürk, G., & Öztürk, Ö. (2019). Müzik öğretmenlerinin hizmetiçi eğitim ihtiyaçları (Tokat ili örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(5), 1921-1934. Doi: 10.24106/kefdergi.3001
  • Patton, M. Q. (1984). How to use qualitative methods in evaluation. Sage
  • Papić, A., Jukić, J., & Škojo, T. (2022, May). Digital Competences of Music Culture Teachers during the COVID-19 Pandemic. In 2022 45th Jubilee International Convention on Information, Communication and Electronic Technology (MIPRO) (pp. 599-603). IEEE. Doi: https://doi.org/10.23919/MIPRO55190.2022.9803629
  • Pearce, T., Maple, M., Shakeshaft, A., Wayland, S., & McKay, K. (2020). What is the co-creation of new knowledge? A content analysis and proposed definition for health ınterventions. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(7), 1-18. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17072229
  • Poggi, I. (2011). Music and leadership: The choir conductor’s multimodal communication. Integr. Gestures, 2(2), 341-353. DOI: https://doi.org/10.1075/gs.4.31pog
  • Saklıca, E. (2010). Bireysel ses eğitiminden toplu ses eğitimine geçiş sürecindeki yaklaşımlar (Yayın No.265105). [Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Savchenko, R., & Savchenko, Y. (2019). Choral conducting competence as a pedagogical system. Journal of History Culture and Art Research, 8(4), 382-390. doi: http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v8i4.2339
  • Seyhan, S. (2014). Koro ve yönetimi dersinin etkililiğinin öğretim elemanları görüşleri doğrultusunda İncelenmesi (Yayın No.407536) [Doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Sezgin, L. (2009). Anadolu güzel sanatlar lisesi öğrencilerinin dönemsel ses özelliklerine uygun batı müziği koro eğitimi dersi öğretiminde kullanılabilecek eserler üzerine antolojik bir çalışma Önerisi (Yayın No. 239385). [Yüksek lisans tezi, Haliç Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Stemler, S. (2001), An overview of content analysis. Practical Assessment, Research, and Evaluation, (7), 1-6. DOI: https://doi.org/10.7275/z6fm-2e34
  • Sökezoğlu Atılgan, D., & Ördekci, Ş. (2015). İlkokul öğrencilerinin sosyalleşmelerinde koro eğitiminin rolü. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 1(2), 1-25.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A., (2021) Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Güncellenmiş 12.Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Temiz, E. (2016). Pedagojik formasyon alan müzik öğretmeni adaylarının mesleki yeterlikleri. Electronic Turkish Studies, 11(3), 2165-2174. DOI: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9139
  • Uğurluol, G. D. & Onuray Eğilmez, H.(2023). Müzik öğretmeni adaylarının piyano ile eşlik alanında yeterlik algıları. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(44), 311-324. Doi: https://dx.doi.org/10.21550/sosbilder.1142044
  • Valce, I., Trinīte, B., Blauzde, O., Paipare, M., Barute, D., Ivane, M., Kruza, A. & Sleže, D. (2022). A study onlatvian choir conductors professional experience ın the aspect of voice ergonomics. Problems in Music Pedagogy, 21(1), 77-93.
  • Villiers, A. & Agenbag, G. (2018). Music expressivity in high school choirs: The case of three choirs. Muziki, 15(2), 3-16, Doi: 10.1080/18125980.2018.1482227
  • Yaşar, Y. (2015). Güzel sanatlar ve spor liselerinde koro çalışmalarında karşılaşılan ses eğitimi ile ilgili sorunların çözümüne ilişkin yaklaşımlar (Yayın No.397443) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Yılmaz, B., Gül, G. & Engür, D. (2018). The effect of choral participation on middle school students’ life satisfaction. European Journal of Educational Research, 7(4), 893-899. DOI: http://dx.doi.org/10.12973/eu-jer.7.4.893
  • Yüksek Öğretim Kurumu (2018). Müzik Öğretmenliği Lisans Programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Muzik_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf

An Evaluation of the Field Competencies of Choir Teachers Working in Fine Arts High Schools

Yıl 2024, Cilt: 37 Sayı: 1, 293 - 315, 30.04.2024
https://doi.org/10.19171/uefad.1401068

Öz

This study aimed to determine the extent of field competence of choir teachers working in Fine Arts High Schools. The case study, a qualitative research method, was employed in the research and purposeful sampling, specifically maximum variation sampling, was used in determining the sample group. The sample group of the research consists of 11 choir educators working in fine arts high schools in different regions of Turkey. Research data were collected through semi-structured interviews. An interview form consisting of 8 open-ended questions and a demographic information form with five questions were administered to the sample group. Content analysis technique was used in the analysis of the data obtained as a result of the interviews. According to the findings of this study, it was determined that some participants considered themselves competent in piano proficiency, choir discipline, choir-conductor harmony, and breath-sound studies; while others perceived themselves partially competent in choir lesson mastery. Based on the research results, participants found their choir colleagues competent, and the sharing of repertoire among teachers and social networks contributed to this competence. Most choir teachers were found to be lacking in competences in using the piano for accompaniment, stage mastery, participation in professional training, and repertoire mastery; however, they were considered competent in terms of process management skills and leadership qualities.

Kaynakça

  • Apaydınlı, K. (2014). Türkiye’de koro alanında yazılmış lisansüstü tezlere bir bakış. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 4(8), 63-74.
  • Apaydınlı K. (2019). Güzel sanatlar lisesi çok sesli koro ders kitaplarının incelenmesi. F. Bal (Ed.), Karadeniz 1. Uluslararası Multidisipliner Çalışmalar Kongresi Tam Metin Kitabı içinde (807-833). Giresun: Ubak Yayınları.
  • Baş, G. (2014). Lise öğrencilerinde yabancı dil öğrenme kaygısı: Nitel bir araştırma. Pamukkale University Journal of Education, 2(36), 101-119. http://pauegitimdergi.pau.edu.tr/Makaleler/532850612_8.pdf.
  • Başaran, S. S. (2010) Müzik öğretmeni adaylarının sürekli kaygı düzeyleri, müzik öğretmenliği mesleğine yönelik tutumları ve öz yeterlik algılarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. (Yayın No. 249631) [Yüksek lisans tezi, Zonguldak Karaelmas Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Baykal, Ç., Tanrıverdi, F., & Albuz, A. (2018). Güzel sanatlar lisesi çalgı eğitimi viyola dersi öğretmenlerinin özel alan yeterliklerinin belirlenmesine yönelik taslak önerisi. Asos Journal, (64), 619-635.
  • Biasutti, M., & Concina, E. (2018). The effective music teacher: The influence of personal, social, and cognitive dimensions on music teacher self-efficacy. Musicae Scientiae, 22(2), 264–279. https://doi.org/10.1177/1029864916685929
  • Billingham, L. A. (2001). The development of a gestural vocabulary for choral conductors based on the movement theory of Rudolf Laban (Order No. 3023489). [The University of Arizona]. Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (252132670). https://www.proquest.com/dissertations-theses/development-gestural-vocabulary-choral-conductors/docview/252132670/se-2
  • Brinson, B. A., (1996). Choral music methods and materials: Developing successful choral programs (grades 5 to 12), Schirmer Books.
  • Burnsed, V. & Jensen, G., (2021). Teacher education in music: the development of leaders. Visions of Research in Music Education, 16(5), 23.
  • Büyüköztürk, Ş., K. Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F., (2020) Eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Chung, F. (2021). The impact of music pedagogy education on early childhood teachers’ self-efficacy in teaching music: The study of a music teacher education program in Hong Kong. Asia-Pacific Journal of Research in Early Childhood Education, 15(2), 63-86.
  • Clark, C. J. (2019). The relationships among teacher self-efficacy for music, singing, and adolescent voice change instruction [Doctoral dissertation, The University of Lowa]. DOI: 10.17077/etd.005176
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2007). Research methods in education (6th ed.). Routledge Falmer
  • Corbalán, M., Pérez-Echeverría, M. P., Pozo, J.-I., & Casas-Mas, A. (2019). Choral conductors to stage! What kind of learning do they claim to promote during choir rehearsal. International Journal of Music Education, 37(1), 91–106. https://doi.org/10.1177/0255761418800515
  • Coşkun Şentürk, G. & Bölek, A. (2019). Müzik öğretmeni adaylarının çalgı öz yeterlik durumlarının incelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 1110-1135. https://doi.org/10.33711/yyuefd.661547
  • Çeliktaş, H., Engür, D., & Özeke, S. (2022). A thematic review of the studies on the music teacher competencies in Turkey. International Education Studies, 15(1), 1-15. https://doi.org/10.5539/ies.v15n1p1
  • Çepni, S. (2018). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş (8. Baskı). Celepler Matbaacılık Yayın ve Dağıtım.
  • Çevik, S. (1997) Koro eğitimi ve yönetim teknikleri. Doruk Yayınları.
  • Davidova, J. (2019). Music teacher’s competences in the 21st century. Pedagogika, 134(2), 99–108. https://doi.org/10.15823/p.2019.134.6
  • Denis, J. M., & Tucker, O. G. (2021). Acquiring competency in music, teaching, and personal skill areas: A survey of in-service teachers. Contributions to Music Education, 46, 35-52.
  • Deniz, J. & Gündoğdu, P. (2008). Müzik öğretmenlerinin mesleki yeterliklerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 27(27), 119-134.
  • Deniz, J., & Kürücü, N. (2019). Müzik öğretmeni adaylarının müzik öğretimi öz yeterlilik algılarının incelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, 6(34), 112-126. Doi: http://dx.doi.org/10.16990/SOBIDER.4799
  • Durdu, L., & Özden M. Y., (2016). Eğitimde üretim tabanlı çalışmalar için nitel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Ersoydan, Y. & Karakelle, S. (2014). Türkiye’deki koro şeflerinin dönüşümcü ve etkileşimci liderlik davranışlarının incelenmesi. Art-e Sanat Dergisi, 7(13), 31-52. Doi: https://doi.org/10.21602/sgsfsd.58827
  • Freer, P. K. (2006). Hearing the voices of adolescent boys in choral music: A self-story. Research Studies in Music Education, 27(1), 69-81.
  • Grady, M. L. (2014). The effects of nonverbal behaviors exhibited by multiple conductors on the timbre, intonation, and perceptions of three university choirs, and assessed relationships between time spent in selected conductor behaviors and analysis of the choirs' performances [Doctoral dissertation, University of Kansas].
  • Grey, A. N. (2022). Conducting and rehearsal skills in preservice music education: A review of the literature. Journal of Music Teacher Education, 32(1), 82–94. https://doi.org/10.1177/10570837221091223
  • Gumm, A. J. (2012). Six functions of conducting: A new foundation for music educators. Music Educators Journal, 99(2), 43–49. https://doi.org/10.1177/0027432112458705
  • Güleryüz, Ş., & Demirci, B. (2016). Müzik öğretmeni adaylarının özel alan yeterliklerinin incelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 6(47), 103-119. Doi: http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3418
  • Gündoğdu, P., (2006). Müzik öğretmenlerinin mesleki yeterliklerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi. (Yayın No. 191632) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Hylton, J. B. (1995) Comprehesive choral music education. Prentice Hall.
  • Jansson, D., Balsnes, A. H. & Bygdeus, P. (2018). Nordic choral conductor education. Overview and research agenda. Nordic Research in Music Education. Yearbook, 19, 137–170
  • Jansson, D., Elstad, B. & Døving, E. (2019). Universality and situatedness in educating choral conductors. Music Education Research, 21(4), 344–58. https://doi.org/10.1080/14613808.2019.1626362
  • Jansson, D. & Haugland Balsnes, A. (2021). Choral conducting education: The life-long entanglement of competence, identity, and meaning. Research Studies in Music Education, 1(18), 347-365. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/1321103X19863184
  • Jansson, D., Haugland Balsnes, A., & Durrant, C. (2022). The gesture enigma: Reconciling the prominence and insignificance of choral conductor gestures. Research Studies in Music Education, 44(3), 509-526. https://doi.org/10.1177/1321103X211031778
  • Kaçmaz, D., & Çağlar, B. (2022). Koro müziği eğitimi ve öz güven kavramı üzerine kuramsal bir inceleme. Eurasian Journal of Music and Dance, (20), 163-176. DOI: 10.31722/ejmd.1003125
  • Kahyaoğlu, A. K. (2019). Koro eğitiminde şefin kullandığı teknikler ve uygulama yöntemleri (Yayın No. 537505) [Yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Karataş, A. (2019). Müzik öğretmeni adaylarının bireysel ses eğitimine yönelik tutum ve öz yeterlik algılarının incelenmesi (Yayın No. 580435) [Yüksek lisans tezi, Adıyaman Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Kim, J. E. (2018). Instrumental music teachers' training, comfort, and self-competence in teaching choral music in public schools [Doctoral dissertation, The University of Arizona].
  • Litman, P. (2006). The relationship between gesture and sound: A pilot study of choral conducting behaviour in two related settings. Visions of Research in Music Education, 8(1), 1-28.
  • McKenzie, E. (2012). A year of practıce and performance: improvıng piano skills to become a better choral director. [Graduate Student Theses, Dissertations, & Professional, Papers, The University of Montana].
  • McWhirter, J. L. (2005). A survey of secondary choral educators regarding piano skills utilized in the classroom and piano skills expectations of student teaching interns. [Unpublished doctoral dissertation, University of Missouri-Columbia].
  • Montemayor, M., Nápoles, J., Silvey, B. A., & Wiese, L. (2023). Effects of score study and conducting gesture on collegiate musicians’ ability to detect errors in a choral score. Journal of Research in Music Education, 70(4), 449–462. https://doi.org/10.1177/00224294221090432
  • Napoles, J. (2013). The influences of presentation modes and conducting gestures on the perceptions of expressive choral performance of high school musicians attending a summer choral camp. International Journal of Music Education, 31(3), 321–330. https://doi.org/10.1177/0255761411434823
  • Okatan, İ. (1996). Anadolu güzel sanatlar liselerinde ses problemleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(8), 167-172.
  • Özal Göncü, İ., & Azmioğlu, S. (2018). Türkiye’deki koro şenlik/festivallerinin Türk koro müziğine katkılarının incelenmesi. Turkish Studies, 13(10), 833-844.
  • Özaydın, N. (2022). Müzik öğretmen adaylarının ‘koro’ kavramına yönelik bilişsel yapıları. Milli Eğitim Dergisi, 51(235), 2197-2224. DOI: https://doi.org/10.37669
  • Özdemir, G. (2017). Müzik öğretmeni yetiştiren kurumlarda piyano ile eşlikleme becerileri üzerine sistematik derleme çalışması. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (30), 123-132. Doi: 10.5505/pausbed.2018.15428
  • Öztop, S. (2007). Planlı ve programlı bir özengen koro eğitimi ile bireye kazandırılması hedeflenen eğitsel, toplumsal ve kültürel yeterliklerin incelenmesi (Yayın No. 207065) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Öztürk, O. (2010). Şefin Koro ile iletişimi ve şef davranışlarının koro üyesi algılarına göre değerlendirilmesi (Yayın No. 280951) [Yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Öztürk, G., & Öztürk, Ö. (2019). Müzik öğretmenlerinin hizmetiçi eğitim ihtiyaçları (Tokat ili örneği). Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(5), 1921-1934. Doi: 10.24106/kefdergi.3001
  • Patton, M. Q. (1984). How to use qualitative methods in evaluation. Sage
  • Papić, A., Jukić, J., & Škojo, T. (2022, May). Digital Competences of Music Culture Teachers during the COVID-19 Pandemic. In 2022 45th Jubilee International Convention on Information, Communication and Electronic Technology (MIPRO) (pp. 599-603). IEEE. Doi: https://doi.org/10.23919/MIPRO55190.2022.9803629
  • Pearce, T., Maple, M., Shakeshaft, A., Wayland, S., & McKay, K. (2020). What is the co-creation of new knowledge? A content analysis and proposed definition for health ınterventions. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(7), 1-18. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17072229
  • Poggi, I. (2011). Music and leadership: The choir conductor’s multimodal communication. Integr. Gestures, 2(2), 341-353. DOI: https://doi.org/10.1075/gs.4.31pog
  • Saklıca, E. (2010). Bireysel ses eğitiminden toplu ses eğitimine geçiş sürecindeki yaklaşımlar (Yayın No.265105). [Yüksek lisans tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Savchenko, R., & Savchenko, Y. (2019). Choral conducting competence as a pedagogical system. Journal of History Culture and Art Research, 8(4), 382-390. doi: http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v8i4.2339
  • Seyhan, S. (2014). Koro ve yönetimi dersinin etkililiğinin öğretim elemanları görüşleri doğrultusunda İncelenmesi (Yayın No.407536) [Doktora tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Sezgin, L. (2009). Anadolu güzel sanatlar lisesi öğrencilerinin dönemsel ses özelliklerine uygun batı müziği koro eğitimi dersi öğretiminde kullanılabilecek eserler üzerine antolojik bir çalışma Önerisi (Yayın No. 239385). [Yüksek lisans tezi, Haliç Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Stemler, S. (2001), An overview of content analysis. Practical Assessment, Research, and Evaluation, (7), 1-6. DOI: https://doi.org/10.7275/z6fm-2e34
  • Sökezoğlu Atılgan, D., & Ördekci, Ş. (2015). İlkokul öğrencilerinin sosyalleşmelerinde koro eğitiminin rolü. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 1(2), 1-25.
  • Şimşek, H., & Yıldırım, A., (2021) Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (Güncellenmiş 12.Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Temiz, E. (2016). Pedagojik formasyon alan müzik öğretmeni adaylarının mesleki yeterlikleri. Electronic Turkish Studies, 11(3), 2165-2174. DOI: http://dx.doi.org/10.7827/TurkishStudies.9139
  • Uğurluol, G. D. & Onuray Eğilmez, H.(2023). Müzik öğretmeni adaylarının piyano ile eşlik alanında yeterlik algıları. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(44), 311-324. Doi: https://dx.doi.org/10.21550/sosbilder.1142044
  • Valce, I., Trinīte, B., Blauzde, O., Paipare, M., Barute, D., Ivane, M., Kruza, A. & Sleže, D. (2022). A study onlatvian choir conductors professional experience ın the aspect of voice ergonomics. Problems in Music Pedagogy, 21(1), 77-93.
  • Villiers, A. & Agenbag, G. (2018). Music expressivity in high school choirs: The case of three choirs. Muziki, 15(2), 3-16, Doi: 10.1080/18125980.2018.1482227
  • Yaşar, Y. (2015). Güzel sanatlar ve spor liselerinde koro çalışmalarında karşılaşılan ses eğitimi ile ilgili sorunların çözümüne ilişkin yaklaşımlar (Yayın No.397443) [Yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi]. YÖK. https://tez.yok.gov.tr
  • Yılmaz, B., Gül, G. & Engür, D. (2018). The effect of choral participation on middle school students’ life satisfaction. European Journal of Educational Research, 7(4), 893-899. DOI: http://dx.doi.org/10.12973/eu-jer.7.4.893
  • Yüksek Öğretim Kurumu (2018). Müzik Öğretmenliği Lisans Programı. https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Yeni-Ogretmen-Yetistirme-Lisans-Programlari/Muzik_Ogretmenligi_Lisans_Programi.pdf
Toplam 69 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar Eğitimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İrem Özalp 0000-0001-8039-3470

Melike Çakan Uzunkavak 0000-0002-8936-6417

Gülnihal Gül 0000-0001-9437-2419

Yayımlanma Tarihi 30 Nisan 2024
Gönderilme Tarihi 6 Aralık 2023
Kabul Tarihi 15 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 37 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Özalp, İ., Çakan Uzunkavak, M., & Gül, G. (2024). Güzel Sanatlar Liselerinde Koro Eğitimi Vermekte Olan Koro Eğitimcilerinin Alan Yeterliklerine İlişkin Bir Değerlendirme. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 37(1), 293-315. https://doi.org/10.19171/uefad.1401068