Robotik kavrayıcılar, otomotiv sektöründe malzeme taşıma işlemlerinde yaygın olarak kullanılmaktadır. Bu kavrayıcıların hafif, dayanıklı ve verimli tasarımı, üretim süreçlerinin optimize edilmesi açısından büyük öneme sahiptir. Bu çalışma, otomotiv parçalarının taşınması için tasarlanmış 500 kg kapasiteli bir malzeme taşıma sistemi için pnömatik kavrayıcı mekanizmasının yapısal performansını araştırmaktadır. Sonlu elemanlar analizi (SEA), kavrayıcının dayanım şartlarını karşılayarak uygulanan yükleri güvenle taşıyabilme yeteneğini değerlendirmek amacıyla kullanılmıştır. İlk analizde, 5 bar basınç altında sistemin güvenli olduğunu gösteren 5,16 güvenlik faktörü hesaplanmıştır. Daha sonra yapılan topoloji optimizasyonu ile sistemin kütlesi %35 oranında azaltılmış, bu süreçte güvenlik faktörü çok az bir düşüşle 4,72 olmuştur. Topoloji optimizasyonunun faydalarını daha iyi anlayabilmek için, her iki tasarım için güvenlik faktörünün birim kütle başına göre karşılaştırılmasını sağlayan boyutsuz bir SF/M oranı tanıtılmıştır. İlk tasarım, 1.0 SF/M oranı ile referans alınırken, optimize edilmiş tasarım 1.42 oranına ulaşmış ve bu, yapısal verimlilikte %42'lük bir iyileşmeyi göstermektedir. Bu çalışma, SEA ve topoloji optimizasyonunun malzeme taşıma uygulamaları için kavrayıcı tasarımlarını optimize etmedeki etkinliğini göstermekte olup, güvenlik faktörünün yeterli seviyede tutulmasının önemini vurgulamaktadır. Optimize edilmiş tasarım, kütleyi azaltırken gerilme seviyesinde bir artışla birlikte yapısal dayanımı korumuş ve kavrayıcının yükleri güvenli bir şekilde taşımasını sağlamıştır. Böylece, endüstriyel ortamlarda robotik kavrayıcıların işlevselliği ve verimliliği artırılmıştır.
Robotic grippers are widely used in the automotive industry for material handling processes. The lightweight, durable, and efficient design of these grippers is a critical factor for optimizing production operations. This study investigates the structural performance of a pneumatic gripper mechanism designed for a 500 kg material handling system, specifically for handling automotive parts. Finite element analysis (FEA) was used to evaluate the gripper’s ability to withstand applied loads without compromising its structural integrity. The initial analysis revealed a safety factor of 5.16, confirming the design's safety under an applied pressure of 5 bar. Following topology optimization, the gripper’s mass was reduced by 35%, resulting in a slight increase in the stress concentration and a decrease in the safety factor to 4.72. To better understand the benefits of topology optimization, a dimensionless SF/M ratio was introduced, which compares the relative safety factor per unit mass for both designs. The initial design served as the baseline with an SF/M ratio of 1.0, while the optimized design achieved a ratio of 1.42, indicating a 42% improvement in structural efficiency. This research demonstrated the effectiveness of FEA and topology optimization in optimizing gripper designs for material handling applications, emphasizing the importance of maintaining a sufficient safety factor. While the optimized design results in higher stress, it maintains structural integrity and reduces the mass, ensuring that the gripper can securely handle loads. These improvements ultimately enhance the functionality and efficiency of robotic grippers in industrial environments.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Numerical Methods in Mechanical Engineering |
Journal Section | Mechanical Engineering |
Authors | |
Publication Date | March 3, 2025 |
Submission Date | October 17, 2024 |
Acceptance Date | January 6, 2025 |
Published in Issue | Year 2025Volume: 28 Issue: 1 |