Bu çalışma, binaların bodrum katlarında sırasıyla 1, 2 ,3 ve 4 cepheye yerleştirilen bodrum perdelerinin ve hiç bodrum perdesi olmamasının yapı davranışına etkisini araştırmaktadır. Bu amaçla ele alınan 13 katlı betonarme bir konut binası için Türkiye Bina Deprem Yönetmeliğinde (TBDY-2018) verilen dört farklı taşıyıcı sistem tipi esas alınmıştır. Salt çerçeveli, salt perdeli ve plandaki perde oranı düşük ve yüksek olan iki adet çerçeveli-perdeli taşıyıcı sistem olmak üzere dört farklı taşıyıcı sistem tipi ve beş farklı bodrum perde yerleşim durumu için toplam yirmi adet model hazırlanmıştır. Modeller arasındaki davranış farkları; perde taban momentlerindeki, eşdeğer deprem kuvvetleri, yapı rijitliği için yapı periyotları ve deprem deplasmanları, burulma düzensizliği, hasar durumları, radye tasarımı ve maliyet gibi parametreler üzerinden değerlendirilmiştir. Dört cephede perde yerleştirilerek oluşturulan rijit bodrum katın kritik kattaki hasar miktarını artırdığı tüm taşıyıcı sistem tiplerinde gözlenmiştir. Tüm modeller için kritik katlardaki en az hasar bodrum perdesi olmayan modellerinde görülmüştür. Tüm modellerde en yüksek radye temel maliyeti bodrum perdesiz modeller için elde edilirken en düşük radye temel maliyeti ise 4 cepheden bodrum perdeli olan rijit bodrum kata sahip modeller için elde edilmiştir. Radye temel ve üstyapı maliyetleri birleştirilerek elde edilen toplam kaba yapı maliyetleri ise tüm modellerde oldukça yakın sonuçlar vermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Civil Engineering |
Journal Section | Civil Engineering |
Authors | |
Publication Date | September 3, 2022 |
Submission Date | April 29, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |