Research Article
BibTex RIS Cite

SİNYALİZE BİR KAVŞAKTA PERFORMANS ANALİZİNİN YAPILMASI VE SİNYAL PLANININ EGZOZ EMİSYONLARINA ETKİSİNİN ARAŞTIRILMASI

Year 2022, , 144 - 150, 13.12.2022
https://doi.org/10.17780/ksujes.1188075

Abstract

Karayolunda yol ağlarının birbirleriyle kesişmelerinin düzenlenmesinde kavşaklar önemli rol oynamaktadır. Kavşakların sundukları hizmet, yol ağlarının bu bölümlerinde oluşan gecikme, bekleme süreleri ve kuyruklanmalar ile ortaya çıkmaktadır. Kavşağın performansını göstermekte olan bu parametrelerdeki artış, sürücü davranışlarını, seyahat kalitesini ve kavşağın hizmet düzeyini olumsuz etkilemektedir. Kavşaklarda oluşan uzun bekleme süreleri, yalnızca seyahat kalitesi bakımından değil, aynı zamanda taşıtların gaz salınımları (CO, NOx, VOC) ve oluşturdukları ses kirliliği sebebiyle, doğada olumsuz etkiler yaratmaktadır. Bu sebeple kavşakların iyi analiz edilip planlaması ve yönetiminin doğru yapılması gerekmektedir. Bu çalışmada, Antalya kent içi trafiği bakımından önem arz eden Konyaaltı İlçesi’ndeki sinyalize bir kavşak incelenmiştir. Yoğun trafik, sabah ve akşam saatlerinde video kamera ile kaydedilmiştir. Bu kayıtlar ile incelenen kavşağa ait akım kollarından geçen araç sayıları, araç kompozisyonları, araç güzergahları, sinyal süreleri ve faz planı verileri elde edilmiştir. Saha çalışmalarından elde edilen trafik verileri ve kavşağın geometrik özellikleri kullanılarak kavşak, bilgisayarda Vissim programı aracılığıyla modellenmiştir. Kavşağın mevcut durumu Vissim programında analiz edilmiştir. Kavşaklardaki motorlu taşıt kaynaklı çevre kirliliğinin sinyal planında değişiklik yapılarak azaltılabileceğinin araştırılabilmesi için, Vissim programında yeni sinyal planı ile bir durum oluşturulmuş ve analiz edilmiştir. Analiz sonuçları karşılaştırılarak mevcut durum ve yeni durum değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonucunda, sinyalize kavşakların sinyal planlarının, kavşaktaki gecikmelere ve dolayısıyla taşıtların egzoz emisyonlarına etki ettiği görülmüştür. Sinyal planında yapılan değişikliklerle, kavşağı kullanan araçların uzun beklemelerden dolayı sebep oldukları yoğun egzoz emisyonlarının ve artış gösteren yakıt tüketimlerinin azaltılabileceği tespit edilmiştir

Supporting Institution

Akdeniz Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü

Project Number

FYL-2022-5780

Thanks

Yazarlar bu çalışmaya FYL-2022-5780 numaralı proje ile finansal destek sağlayan Akdeniz Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü’ne katkılarından dolayı teşekkür eder.

References

  • Aksoy, P. 2019. Işıklı Kavşaklarda Sola Dönüşlerde Sürücülerin Kurallara Uymamaları ile Trafik İşaretlemeleri ve Kavşak Geometrisi Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Cheng, Z., Pang, M. S. and Pavlou, P. A. 2020. Mitigating traffic congestion: The role of intelligent transportation systems. Information Systems Research, 31 (3): 653–674.
  • Liang, Z., Xiao, Y. and Flötteröd, Y. P. 2021. An overlapping phase approach to optimize bus signal priority control under two-way signal coordination on urban arterials. Journal of Advanced Transportation, 2021 (6): 1-13.
  • Mądziel, M., Campisi, T., Jaworski, A., Kuszewski, H. and Woś, P. 2021. Assessing vehicle emissions from a multi-lane to turbo roundabout conversion using a microsimulation tool. Energies, 14 (15).
  • Sert, İhsan. Balıkesir il merkezinde motorlu taşıtlardan kaynaklanan emisyon envanterinin hesaplanması. Yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2008.
  • Şimşir, F., Özkaynak, E. ve Ekmekçi D. 2013. Kavşaklarda Trafik Sinyalizasyon Sisteminin Modellemesi ve Benzetimi. XV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, ss. 833-837, 23-25 Ocak, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Yayla, N. 2004. Karayolu Mühendisliği, Birsen Yayınevi, İstanbul, 285 s.
  • Yiğit, H. İ. 2019. Koordine sinyalize kavşaklarda gecikme modellemesi: Ulus Bulvarı örneği, Denizli. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
Year 2022, , 144 - 150, 13.12.2022
https://doi.org/10.17780/ksujes.1188075

Abstract

Project Number

FYL-2022-5780

References

  • Aksoy, P. 2019. Işıklı Kavşaklarda Sola Dönüşlerde Sürücülerin Kurallara Uymamaları ile Trafik İşaretlemeleri ve Kavşak Geometrisi Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul.
  • Cheng, Z., Pang, M. S. and Pavlou, P. A. 2020. Mitigating traffic congestion: The role of intelligent transportation systems. Information Systems Research, 31 (3): 653–674.
  • Liang, Z., Xiao, Y. and Flötteröd, Y. P. 2021. An overlapping phase approach to optimize bus signal priority control under two-way signal coordination on urban arterials. Journal of Advanced Transportation, 2021 (6): 1-13.
  • Mądziel, M., Campisi, T., Jaworski, A., Kuszewski, H. and Woś, P. 2021. Assessing vehicle emissions from a multi-lane to turbo roundabout conversion using a microsimulation tool. Energies, 14 (15).
  • Sert, İhsan. Balıkesir il merkezinde motorlu taşıtlardan kaynaklanan emisyon envanterinin hesaplanması. Yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2008.
  • Şimşir, F., Özkaynak, E. ve Ekmekçi D. 2013. Kavşaklarda Trafik Sinyalizasyon Sisteminin Modellemesi ve Benzetimi. XV. Akademik Bilişim Konferansı Bildirileri, ss. 833-837, 23-25 Ocak, Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Yayla, N. 2004. Karayolu Mühendisliği, Birsen Yayınevi, İstanbul, 285 s.
  • Yiğit, H. İ. 2019. Koordine sinyalize kavşaklarda gecikme modellemesi: Ulus Bulvarı örneği, Denizli. Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Civil Engineering
Journal Section Civil Engineering
Authors

Bahadır Ersoy Ulusoy 0000-0003-3367-8312

Sevil Köfteci 0000-0002-5096-2545

Project Number FYL-2022-5780
Publication Date December 13, 2022
Submission Date October 12, 2022
Published in Issue Year 2022

Cite

APA Ulusoy, B. E., & Köfteci, S. (2022). SİNYALİZE BİR KAVŞAKTA PERFORMANS ANALİZİNİN YAPILMASI VE SİNYAL PLANININ EGZOZ EMİSYONLARINA ETKİSİNİN ARAŞTIRILMASI. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 25(Özel Sayı), 144-150. https://doi.org/10.17780/ksujes.1188075