Research Article
BibTex RIS Cite

Stress analysis of Double-Strap Adhesive Joint with Attachment Part Subjected to Tensile Load

Year 2014, , 49 - 59, 25.10.2014
https://doi.org/10.17780/ksujes.52406

Abstract

In aerospace and automotive industries in repair of damaged parts as a result of various accidents damaged part is cut and extracted from main part and patch parts are bonded to the outer surfaces. Sometimes doublestrap patches are used and a gap remain between patches as much as thickness of patch. In this study, repairment is made by adding an attachment part extracted particle size to the empty region between the two patches. Effects of patch thichkness, overlap length, adherend thickness and attachment part length on strength are examined. It is observed that, failure load increases with increase in adherend thickness and overlap length and increase in patch thickness and attachment part decreases failure load.

References

  • da Silva, L. F. M., Marques, E. A. S. Joint Strength Optimization of Adhesively Bonded Patches, J. Adhesion 84, 915–934, 2008.
  • Temiz, S., 2006. Application of bi-adhesive in double-strap joints subjected to bending moment. J. Adhesion Sci. Technol. 20, 1547–1560, 2003. Pires, I., Quintino, L., Durodola, J. F., and Beevers, A., Int. J. Adhes. Adhes. 23, 215–223.
  • Fawzia S, Al-Mahaidi R, Zhao XL, Experimental and finite element analysis of a double strap joint between steel plates and normal modulus CFRP, Composite Structures, 75, 156–162, 2006.
  • Çitil, Ş., Temiz, Ş., Altun, H., Özel, A., “Determination of Mechanical Properties of Double-Strap Adhesive Joint with an Embedded Patch”, J. Adhesion Sci. Technol., 25(18), 25552567, 2011.
  • Aydın, M.D., Temiz, Ş., Özel, A., Yapısal Yapıştırıcıların Mekanik Özelliklerinin Belirlendiği Deneysel Yöntemler. Mühendis ve Makine Cilt 45, Sayı 536, 2003

Çekmeye Maruz Ara Parçalı Çift Takviyeli Yapıştırma Bağlantılarında Gerilme Analizi

Year 2014, , 49 - 59, 25.10.2014
https://doi.org/10.17780/ksujes.52406

Abstract

Havacılık ve otomotiv sanayisinde çeşitli kazalar sonucu hasara uğramış bölgelerin tamiratında hasarlı olan bölge kesilip çıkartılmakta ve kesilen bölgeye yama yapılarak onarımına gidilmektedir. Hasarlı olan bölgeye zaman zaman çift taraflı yama kullanıldığından yamalar arasında parça kalınlığı kadar boşluk oluşmaktadır. Bu çalışmada iki yama arasındaki boş olan bölgeye çıkarılan parça boyutunca bir ara parça ilave etmek suretiyle tamirine gidilmiştir. Kapak kalınlığı, bindirme uzunluğu, parça kalınlığı ve ara parça boyunun mukavemet üzerindeki etkileri incelenmiştir. Parça kalınlığı ve bindirme uzunluğu arttıkça hasar yükünün arttığı, kapak (yama) kalınlığı ve ara parça boyundaki artışın hasar yükünü azalttığı görülmüştür.

References

  • da Silva, L. F. M., Marques, E. A. S. Joint Strength Optimization of Adhesively Bonded Patches, J. Adhesion 84, 915–934, 2008.
  • Temiz, S., 2006. Application of bi-adhesive in double-strap joints subjected to bending moment. J. Adhesion Sci. Technol. 20, 1547–1560, 2003. Pires, I., Quintino, L., Durodola, J. F., and Beevers, A., Int. J. Adhes. Adhes. 23, 215–223.
  • Fawzia S, Al-Mahaidi R, Zhao XL, Experimental and finite element analysis of a double strap joint between steel plates and normal modulus CFRP, Composite Structures, 75, 156–162, 2006.
  • Çitil, Ş., Temiz, Ş., Altun, H., Özel, A., “Determination of Mechanical Properties of Double-Strap Adhesive Joint with an Embedded Patch”, J. Adhesion Sci. Technol., 25(18), 25552567, 2011.
  • Aydın, M.D., Temiz, Ş., Özel, A., Yapısal Yapıştırıcıların Mekanik Özelliklerinin Belirlendiği Deneysel Yöntemler. Mühendis ve Makine Cilt 45, Sayı 536, 2003
There are 5 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Engineering
Journal Section Research Articles
Authors

Yaşar Ayaz

Şerif Çitil

Şemsettin Temiz

Publication Date October 25, 2014
Submission Date April 8, 2014
Published in Issue Year 2014

Cite

APA Ayaz, Y., Çitil, Ş., & Temiz, Ş. (2014). Çekmeye Maruz Ara Parçalı Çift Takviyeli Yapıştırma Bağlantılarında Gerilme Analizi. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 17(1), 49-59. https://doi.org/10.17780/ksujes.52406