The slip in asynchronous motors is the synchronous cycle ratio of the rotor speed difference with the synchronous speed. It is known that in three-phase asynchronous motors, rotor voltage and frequency change with slip. In this study, the induction motor with rotor winding is connected to stator star and grid voltage is applied. The rotor windings are star connected in themselves. The voltmeter and the frequency-meter are connected to the ends extracted by means of the bracelets to measure the rotor voltage and frequency. With the help of the universal motor, the induction motor is rotated in the direction of the rotating field and in the opposite direction of the rotating field and the interpretation of the change in rotor voltage and frequency depending on the slip has been made. When the rotor rotates in the direction of the stator rotating field, the rotor voltage and frequency decrease as the rotor revolution increases, and when the rotor speed reaches the stator rotating field speed, the slip, rotor voltage and frequency become zero. When the rotor rotates in the opposite direction of the stator rotating field and the rotor speed is increased, the slip value exceeds 1. The rotor speed is increased until the rotor voltage reaches 200 Hz and the increasing in rotor voltage and frequency have been observed.
Asenkron motorlarda kayma, senkron devirle rotor devri farkının senkron devre oranıdır. Üç fazlı asenkron motorlarda rotor gerilimi ve frekansının kaymaya bağlı olarak değiştiği bilinmektedir. Yapılan çalışmada rotoru sargılı asenkron motorun statoru yıldız bağlanarak şebeke gerilimi uygulanmıştır. Rotor sargı uçları kendi içerisinde yıldız bağlıdır. Bilezikler vasıtası ile dışarı çıkarılan uçlara rotor gerilimi ve frekansını ölçmek için voltmetre ve frekans-metre bağlanmıştır. Üniversal motor yardımıyla asenkron motor döner alan yönünde ve döner alanın tersi yönde döndürülmüş kaymaya bağlı olarak rotor gerilimi ve frekansının değişimi ile ilgili yorum yapılmıştır. Rotor, stator döner alan yönünde döndürüldüğünde rotor gerilimi ve frekansı rotor devri arttıkça azalmakta ve rotor hızı stator döner alan hızına ulaştığında ise kayma, rotor gerilimi ve frekansı sıfır olmaktadır. Rotor, stator döner alanının tersi yönünde döndürüldüğünde ve rotor devir sayısı arttırıldığında kayma değeri 1’ in üzerine çıkmaktadır. Rotor gerilimi frekansı 200 Hz değerine ulaşıncaya kadar rotor devir sayısı yükseltilmiş, rotor gerilimi ve frekans değerlerinde artış görülmüştür.
Subjects | Electrical Engineering |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2017 |
Submission Date | November 5, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |