The automotive sector is undergoing a major
change due to the increasing fuel costs and the emission problems of fossil
fuel vehicles. Therefore, hybrid and electric cars began to be produced. The
disadvantages of electric vehicles such as cost, low maximum-speed, high
charging time are not yet completely resolved. With the development of
lithium-based batteries, it has begun to be used as storage batteries in
electric and hybrid vehicles. These batteries are preferred to meet the energy
requirements of electrical systems in terms of performance, durability, safety
and cost advantages. In this paper, the current, voltage and state of charge (SoC)
graphs of a battery pack is obtained by using the simulation model of the
battery and charging system used in an electric vehicle.
Giderek artan yakıt maliyetleri ve
fosil yakıtlı araçların emisyon problemi nedeniyle otomotiv sektörü büyük bir
değişim döneminden geçiyor. Bu nedenle hibrit ve elektrikli otomobiller
üretilmeye başlandı. Elektrikli araçların maliyet, maksimum hız düşüklüğü,
yüksek şarj süresi gibi dezavantajları ise henüz tam olarak çözüme
kavuşturulmuş değildir. Lityum tabanlı bataryaların geliştirilmesi, elektrikli
ve hibrit araçlarda depolama bataryaları olarak kullanılmaya başlanmıştır. Bu
bataryalar performans, dayanıklılık, güvenlik ve maliyet avantajları açısından
günümüzde elektriksel sistemlerin enerji ihtiyacını karşılamak için tercih
edilmektedir. Bu çalışmada, elektrikli bir araçta kullanılan batarya ve şarj
sisteminin benzetim modeli kullanılarak batarya paketinin akım, gerilim ve şarj
durumu grafiği elde edilmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Elektrik Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2019 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Cilt: 22 - Özel Sayı |