Havaalanları önemli
hava kirletici kaynaklarından biridir. ). Sera gazları (CO2, CH4,
N2O, H2O, O3) ve partikül maddeler en çok
bilinen havalimanı kaynaklı hava kirleticileridir. Sera gazı karakterli antropojenik kaynaklı diğer kirleticiler ve
insan aktiviteleri de bu hava kirleticilerinin bir bölümünü oluşturur. Sera
gazlarının (Karbondioksit, metan ve azot oksit) konsantrasyonları insan
aktiviteleriyle artış göstermektedir.
Bu çalışmada Tier
yaklaşımları aracılığıyla IPCC (Hükümetlerarası İklim Değişikliği Paneli)
metodolojilerini kullanarak hava kirletici emisyon emisyonlarının (CO, NOx, SO2,
NMVOC) ve özellikle beş doğal sera gazından başlıca üç tanesinin (CO2,
CH4, N2O) konsantrasyonlarının, LTO (iniş / kalkış)
sırasındaki uçaklardan ve Kahramanmaraş Havaalanındaki diğer kaynaklardan oluşum
miktarları 2015 ve 2016 yılları için tahmin edildi. Buna göre LTO sayısı 2015
yılı için 2330; 2016 yılı için 2693 olarak belirlendi. Buna ek olarak, LTO
fazları sırasında ortaya çıkan SO2 emisyonları, Kahramanmaraş
Havalimanı'nın hava kalitesi üzerine etkisi MATLAB SIMULINK kullanılarak
modellenmiştir. Elde edilen sonuçlar, SO2 emisyonunun konsantrasyon
değişikliklerine katkısının Kahramanmaraş şehir modelinde nispeten daha düşük
ve daha yavaş değiştiği gösterirken, konsantrasyon değişikliklerine SO2
emisyon katkısının Kahramanmaraş Havaalanı modeline göre daha hızlı ve daha
fazla gözlendiğini göstermiştir.
Airports are one of the significant sources of air
pollutants. Greenhouse gases (CO2,
CH4, N2O, H2O, O3) and particulate matter are most known airport
originated air pollutant. Human activity has provided additional sources for
these and other gases that have greenhouse-gas characteristics. Carbon dioxide,
methane, and nitrous oxide concentration have increased line due to the human
activity.
Values of air pollutants emissions (CO, NOx, SO2,
NMVOC) and specifically three of five natural greenhouse gases (CO2,
CH4, N2O) were estimated from aircraft during the LTO
(landing / take off) and other sources at Kahramanmaras Airport for 2015 and
2016 using methodologies of IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) by
means of Tier approaches in this study. According to these data number of LTO
were determined 2330 for 2015 year and 2693 for 2016 year respectively. In
addition to this SO2 emissions which occurred during LTO phases were
modeled using by MATLAB SIMULINK on air quality of Kahramanmaras Airport. The
results indicated that the SO2 emission contribution to changes of
concentration was been observed relatively lower and more slowly on Kahramanmaras city model, while SO2
emission contribution to changes of concentration was been observed more
quickly and more based on Kahramanmaras Airport model.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Çevre Mühendisliği |
Bölüm | Çevre Mühendisliği |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 22 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019Cilt: 22 Sayı: 3 |