Automobiles are the most basic element of the road transportation. The number of automobiles in traffic is increasing day by day thanks to advancing technology. Therefore, the number of accidents is increasing too. For this reason, automobile manufacturers are doing a lot of work on the development of automobile active and passive safety systems and equipment. Crash boxes are a passive safety element used for protecting chassis, passengers, and drivers in an accident. In this study, the effect of edge radius changing on the crash performance of the square section crash box was investigated; the study was conducted as numerical, and ANSYS Workbench software was used. The study started with determining the ideal element size. For this, three different element sizes, 5 mm, 4 mm, and 3mm, were used at existent boundary conditions. After determining the ideal element size, crash performances were investigated through force-displacement and absorbed energy-displacement graphs depending on the edge radius. As a result of the study, the highest crush force was obtained with the crash box with no edge radius. In contrast, among the crash boxes with edge radius, the highest energy absorption performance was obtained with the crash box with a 4 mm edge radius.
Otomobiller karayollarıyla ulaşımın en temel bileşenidir. Gelişen teknolojiyle sayesinde trafikte olan otomobil sayısı her geçen gün artmakta ve buna bağlı olarak kaza sayısı da artış göstermektedir. Bu nedenle otomobil üreticileri otomobil aktif ve pasif güvenlik sistemleri ve ekipmanlarının geliştirilmesi üzerine birçok çalışma yapmaktadır. Çarpışma kutuları kaza durumunda otomobil şasisi ile otomobilde bulunan yolcu ve sürücülerin zarar görmesini engellemek için kullanılan bir pasif güvenlik elemanıdır. Bu çalışmada kare kesite sahip bir çarpışma kutusunda kenar yarıçapı değişiminin çarpışma performansı üzerine etkisi ele alınmıştır; çalışma nümerik olarak gerçekleştirilmiş olup ANSYS Workbench yazılımı kullanılmıştır. Çalışmaya ideal eleman boyutunun tespitiyle başlanmıştır. Bunun için mevcut sınır şartlarında 5 mm, 4 mm, ve 3 mm olmak üzere üç farklı eleman boyutu kullanılmıştır. İdeal eleman boyutunun tespitinin ardından kenar yarıçapına bağlı olarak kuvvet-deplasman ve sönümlenen enerji-deplasman grafikleri üzerinden çarpışma performansları ele alınmıştır. Çalışma neticesinde en yüksek ezilme kuvveti kenar yarıçapı olmayan çarpışma kutusu ile elde edilmişken, kenar yarıçaplı çarpışma kutuları içinde en yüksek enerji sönümleme performansı 4 mm kenar yarıçapına sahip çarpışma kutusuyla elde edilmiştir.
çarpışma kutusu kenar yarıçapı enerji sönümleme ezilme kuvveti
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Makine Mühendisliği (Diğer) |
Bölüm | Makine Mühendisliği |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 26 Nisan 2025 |
Kabul Tarihi | 25 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 28 Sayı: 3 |