Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ELEKTRİKLİ ARAÇLARDAN ŞEBEKEYE ENERJİ VERME (V2G) SİSTEMLERİNDE PACKED-U CELL İNVERTER TASARIMI

Yıl 2025, Cilt: 28 Sayı: 3, 1591 - 1603, 03.09.2025
https://doi.org/10.17780/ksujes.1737399

Öz

Otomotiv sektörü, fosil yakıt rezervlerinin azalmaya başlamasıyla birlikte içten yanmalı motorlar yerine elektrik motorlu araçlara yönelmiştir. Elektrikli araçların (EA) yaygınlaşması, şebekeden çekilen elektrik enerjisinde artışa neden olmuştur. Bu nedenle, EA bataryalarında depolanan enerjinin ihtiyaç durumunda tekrar elektrik şebekesine aktarılması amacıyla, çift yönlü enerji akışını destekleyen inverter sistemleri önemli hale gelmiştir. Bu çalışmada, elektrikli araçlardan şebekeye enerji aktarımını sağlayan (Vehicle-to-Grid, V2G) bir sistem tasarlanmış; bu amaçla Packed-U Cell (PUC) topolojisine sahip, batarya ile bütünleşik bir inverter geliştirilmiştir. 400V doğru akım (DA) gerilim değerine sahip EA bataryalarının, 230V_rms alternatif akım (AA) şebeke gerilim seviyesine dönüştürülmesini sağlayacak şekilde yapılandırılmıştır. Şebeke geriliminin elde edilebilmesi için batarya ile PUC inverter devresi arasında DA-DA düşürücü (Buck) dönüştürücü devresi kullanılmış olup inverter aşamasında ise PUC topolojisi uygulanmıştır. Devrede, yüksek frekansta anahtarlama yapabilen MOSFET transistörler kullanılmış; PI (Oransal-İntegral) kontrol algoritması ve PWM (Sinyal Genişlik Modülasyonu) yöntemiyle kontrol sağlanmıştır. Tasarlanan sistem Matlab/Simulink ortamında modellenmiş ve çeşitli yük koşullarında performans analizleri gerçekleştirilmiştir. Simülasyon sonuçları, PUC topolojisine sahip inverterin V2G uygulamaları için uygun, verimli ve şebekeye entegre edilebilir bir alternatif olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Ansari, M. K., Azeem, A., Sarwar, A., Tariq, M., & Hussan, M. R. (2020). Control techniques of packed U-cell multilevel inverter: A comprehensive review. In A. Pandian, K. Ntalianis, & R. Palanisamy (Eds.), Intelligent Computing, Information and Control Systems (Vol. 1039, pp. 589–598). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-30465-2_49SpringerLink
  • Abarzadeh, M., Vahedi, H., & Al-Haddad, K. (2019). Fast sensor-less voltage balancing and capacitor size reduction in PUC5 converter using novel modulation method. IEEE Transactions on Industrial Informatics, 15(8), 4394–4406. https://doi.org/10.1109/TII.2019.2893739
  • Aström, K. J., Hägglund, T., & Astrom, K. J. (2006). Advanced PID control (Vol. 461). Research Triangle Park: ISA-The Instrumentation, Systems, and Automation Society
  • Babaie, M., Sebaaly, F., Sharifzadeh, M., Kanaan, H. Y. & Al-Haddad, K. (2019). Design of an Artificial Neural Network Control Based on Levenberg-Marquart Algorithm for Grid-Connected Packed U-Cell Inverter. 2019 IEEE International Conference on Industrial Technology (ICIT), Melbourne, VIC, Australia, 2019, pp. 1202-1207, https://doi.org/10.1109/ICIT.2019.8755098
  • Chan, C. C. (2013). The Rise & Fall of Electric Vehicles in 1828–1930: Lessons Learned [Scanning Our Past]. In Proceedings of the IEEE, vol. 101, no. 1, pp. 206-212, Jan. 2013, https://doi.org/10.1109/JPROC.2012.2228370
  • Çetin, M. S., Karakaya, B., & Gençoğlu, M. (2021). Elektrikli Araçlar İçin Lityum İyon Bataryaların Modellenmesi. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 33(2), 755-763. https://doi.org/10.35234/fumbd.953296
  • Kılıç, E. (2022). Asenkron Motor Sürücülerinde Pekiştirmeli Öğrenme Tabanlı PI Hız Denetleyici Optimizasyonu. International Symposium on Advanced Engineering Technologies (ISADET)
  • Keçecioğlu, Ö., Kılıç, E. & Gani, A., Şekkeli, M. (2019). Yükselten DA-DA Dönüştürücünün LQR Denetleyici Kullanılarak Optimal Denetimi. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(1), 83-88.
  • Kerem, A. (2014). Elektrikli Araç Teknolojisinin Gelişimi ve Gelecek Beklentileri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(1), 1-13.
  • Kempton, W. & Letendre, S.E. (1997). Electric vehicles as a new power source for electric utilities. Transportation Research Part D: Transport and Environment 2 (3), 157–175
  • Nurmuhammed, M. & Karadağ, T. (2021). Elektrikli Araç Şarj İstasyonlarının Konumlandırılması ve Enerji Şebekesi Üzerine Etkisi Konulu Derleme Çalışması. Gazi University Journal of Science Part A: Engineering and Innovation, 8(2), 218-233.
  • Ounejjar, Y., Al-Haddad, K. & Gregoire, L. A. (2011). Packed U Cells Multilevel Converter Topology: Theoretical Study and Experimental Validation. In IEEE Transactions on Industrial Electronics, vol. 58, no. 4, pp. 1294-1306, April 2011, https://doi.org/10.1109/TIE.2010.2050412
  • Sarıdağ, Ö. & Doğan, A. (2021). V2G Şarj İstasyonlarının Optimum Konum ve Kapasitelerinin Gri Kurt Optimizasyon Algoritması ile Belirlenmesi. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 8(2), 622-635. https://doi.org/10.35193/bseufbd.916804
  • Trabelsi, M., Vahedi, H., & Abu Rub, H. (2021). Review on Single DC Source Multilevel Inverters: Topologies, Challenges, Industrial Applications, and Recommendations. IEEE Open Journal of the Industrial Electronics Society, 2, 112–127. https://doi.org/10.1109/OJIES.2021.3054666
  • Thrimawithana, D. J., Madawala U. K. & Shi, Y. (2010). Design of a bi-directional inverter for a wireless V2G system. 2010 IEEE International Conference on Sustainable Energy Technologies (ICSET), Kandy, Sri Lanka, pp. 1-5, https://doi.org/10.1109/ICSET.2010.5684950
  • Verim, İ., Acarkan, B., Yagcitekin, B. & Uzunoglu, M. (2013, Mayıs). Elektrikli Araçların Dağıtılmış Enerji Üretim/Depolama Sistemi Olarak Değerlendirilmesi. 5. Enerji verimliliği ve kalitesi sempozyumu. https://doi.org/10.13140/2.1.3529.7281
  • Vahedi, H. (2025). 5-level packed U-cell (PUC5) active front-end rectifier. IEEE Open Journal of Power Electronics, 6, 1022–1027. https://doi.org/10.1109/OJPEL.2025.3576301
  • Vahedi, H., Labbé, P. A. & Al-Haddad, K. (2016). Sensor-Less Five-Level Packed U-Cell (PUC5) Inverter Operating in Stand-Alone and Grid-Connected Modes. in IEEE Transactions on Industrial Informatics, vol. 12, no. 1, pp. 361-370, Feb. 2016, https://doi.org/10.1109/TII.2015.2491260
  • Yuksel, A., & ALTIN, N., (2022). Three-Phase Grid-Connected Five-Level Packed U-Cell (PUC-5) Inverter Design. 11th IEEE International Conference on Renewable Energy Research and Applications, ICRERA 2022 (pp.490-495). İstanbul, Turkey. https://doi.org/10.1109/icrera55966.2022.9922807
  • Yüksel, G. (2017). Değiştir ve gözle tabanlı yeni bir maksimum güç noktası izleme metodu geliştirilmesi ve akım kontrollü DA-DA dönüştürücü üzerinde gerçeklenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektrik-Elektronik Mühendisliği Anabilim Dal, Mersin. 101s.

PACKED-U CELL INVERTER DESIGN IN ELECTRIC VEHICLE-TO-GRID (V2G) SYSTEMS

Yıl 2025, Cilt: 28 Sayı: 3, 1591 - 1603, 03.09.2025
https://doi.org/10.17780/ksujes.1737399

Öz

With the gradual depletion of fossil fuel reserves, the automotive industry has shifted from internal combustion engine vehicles to electric motor-driven vehicles. The increasing prevalence of electric vehicles (EVs) has led to a rise in the amount of electrical energy drawn from the power grid. As a result, inverter systems that support bidirectional energy flow have become important for transferring the energy stored in EV batteries back to the grid when needed. In this study, a Vehicle-to-Grid (V2G) system has been designed to enable energy transfer from electric vehicles to the grid. For this purpose, a battery-integrated inverter based on the Packed-U Cell (PUC) topology has been developed. The system is configured to convert the 400V direct current (DC) output of EV batteries into the 230V_rms alternating current (AC) level required by the power grid. To achieve this, a DC-DC buck converter has been employed between the battery and the PUC inverter circuit, while the PUC topology has been used in the inverter stage. High-frequency switching MOSFET transistors have been used in the circuit, and control has been implemented through a Proportional-Integral (PI) control algorithm combined with Pulse Width Modulation (PWM) technique. The designed system has been modeled in the Matlab/Simulink environment, and performance analyses have been conducted under various load conditions. Simulation results indicate that the PUC topology-based inverter is a suitable, efficient, and grid-integrable alternative for V2G applications

Kaynakça

  • Ansari, M. K., Azeem, A., Sarwar, A., Tariq, M., & Hussan, M. R. (2020). Control techniques of packed U-cell multilevel inverter: A comprehensive review. In A. Pandian, K. Ntalianis, & R. Palanisamy (Eds.), Intelligent Computing, Information and Control Systems (Vol. 1039, pp. 589–598). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-30465-2_49SpringerLink
  • Abarzadeh, M., Vahedi, H., & Al-Haddad, K. (2019). Fast sensor-less voltage balancing and capacitor size reduction in PUC5 converter using novel modulation method. IEEE Transactions on Industrial Informatics, 15(8), 4394–4406. https://doi.org/10.1109/TII.2019.2893739
  • Aström, K. J., Hägglund, T., & Astrom, K. J. (2006). Advanced PID control (Vol. 461). Research Triangle Park: ISA-The Instrumentation, Systems, and Automation Society
  • Babaie, M., Sebaaly, F., Sharifzadeh, M., Kanaan, H. Y. & Al-Haddad, K. (2019). Design of an Artificial Neural Network Control Based on Levenberg-Marquart Algorithm for Grid-Connected Packed U-Cell Inverter. 2019 IEEE International Conference on Industrial Technology (ICIT), Melbourne, VIC, Australia, 2019, pp. 1202-1207, https://doi.org/10.1109/ICIT.2019.8755098
  • Chan, C. C. (2013). The Rise & Fall of Electric Vehicles in 1828–1930: Lessons Learned [Scanning Our Past]. In Proceedings of the IEEE, vol. 101, no. 1, pp. 206-212, Jan. 2013, https://doi.org/10.1109/JPROC.2012.2228370
  • Çetin, M. S., Karakaya, B., & Gençoğlu, M. (2021). Elektrikli Araçlar İçin Lityum İyon Bataryaların Modellenmesi. Fırat Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 33(2), 755-763. https://doi.org/10.35234/fumbd.953296
  • Kılıç, E. (2022). Asenkron Motor Sürücülerinde Pekiştirmeli Öğrenme Tabanlı PI Hız Denetleyici Optimizasyonu. International Symposium on Advanced Engineering Technologies (ISADET)
  • Keçecioğlu, Ö., Kılıç, E. & Gani, A., Şekkeli, M. (2019). Yükselten DA-DA Dönüştürücünün LQR Denetleyici Kullanılarak Optimal Denetimi. Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(1), 83-88.
  • Kerem, A. (2014). Elektrikli Araç Teknolojisinin Gelişimi ve Gelecek Beklentileri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 5(1), 1-13.
  • Kempton, W. & Letendre, S.E. (1997). Electric vehicles as a new power source for electric utilities. Transportation Research Part D: Transport and Environment 2 (3), 157–175
  • Nurmuhammed, M. & Karadağ, T. (2021). Elektrikli Araç Şarj İstasyonlarının Konumlandırılması ve Enerji Şebekesi Üzerine Etkisi Konulu Derleme Çalışması. Gazi University Journal of Science Part A: Engineering and Innovation, 8(2), 218-233.
  • Ounejjar, Y., Al-Haddad, K. & Gregoire, L. A. (2011). Packed U Cells Multilevel Converter Topology: Theoretical Study and Experimental Validation. In IEEE Transactions on Industrial Electronics, vol. 58, no. 4, pp. 1294-1306, April 2011, https://doi.org/10.1109/TIE.2010.2050412
  • Sarıdağ, Ö. & Doğan, A. (2021). V2G Şarj İstasyonlarının Optimum Konum ve Kapasitelerinin Gri Kurt Optimizasyon Algoritması ile Belirlenmesi. Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 8(2), 622-635. https://doi.org/10.35193/bseufbd.916804
  • Trabelsi, M., Vahedi, H., & Abu Rub, H. (2021). Review on Single DC Source Multilevel Inverters: Topologies, Challenges, Industrial Applications, and Recommendations. IEEE Open Journal of the Industrial Electronics Society, 2, 112–127. https://doi.org/10.1109/OJIES.2021.3054666
  • Thrimawithana, D. J., Madawala U. K. & Shi, Y. (2010). Design of a bi-directional inverter for a wireless V2G system. 2010 IEEE International Conference on Sustainable Energy Technologies (ICSET), Kandy, Sri Lanka, pp. 1-5, https://doi.org/10.1109/ICSET.2010.5684950
  • Verim, İ., Acarkan, B., Yagcitekin, B. & Uzunoglu, M. (2013, Mayıs). Elektrikli Araçların Dağıtılmış Enerji Üretim/Depolama Sistemi Olarak Değerlendirilmesi. 5. Enerji verimliliği ve kalitesi sempozyumu. https://doi.org/10.13140/2.1.3529.7281
  • Vahedi, H. (2025). 5-level packed U-cell (PUC5) active front-end rectifier. IEEE Open Journal of Power Electronics, 6, 1022–1027. https://doi.org/10.1109/OJPEL.2025.3576301
  • Vahedi, H., Labbé, P. A. & Al-Haddad, K. (2016). Sensor-Less Five-Level Packed U-Cell (PUC5) Inverter Operating in Stand-Alone and Grid-Connected Modes. in IEEE Transactions on Industrial Informatics, vol. 12, no. 1, pp. 361-370, Feb. 2016, https://doi.org/10.1109/TII.2015.2491260
  • Yuksel, A., & ALTIN, N., (2022). Three-Phase Grid-Connected Five-Level Packed U-Cell (PUC-5) Inverter Design. 11th IEEE International Conference on Renewable Energy Research and Applications, ICRERA 2022 (pp.490-495). İstanbul, Turkey. https://doi.org/10.1109/icrera55966.2022.9922807
  • Yüksel, G. (2017). Değiştir ve gözle tabanlı yeni bir maksimum güç noktası izleme metodu geliştirilmesi ve akım kontrollü DA-DA dönüştürücü üzerinde gerçeklenmesi, Yüksek Lisans Tezi, Mersin Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elektrik-Elektronik Mühendisliği Anabilim Dal, Mersin. 101s.
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Elektrik Devreleri ve Sistemleri
Bölüm Elektrik Elektronik Mühendisliği
Yazarlar

Kubilay Kaan Malgır 0000-0002-8398-6869

Erdal Kılıç 0000-0002-1572-6109

Yayımlanma Tarihi 3 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 8 Temmuz 2025
Kabul Tarihi 21 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 28 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Malgır, K. K., & Kılıç, E. (2025). ELEKTRİKLİ ARAÇLARDAN ŞEBEKEYE ENERJİ VERME (V2G) SİSTEMLERİNDE PACKED-U CELL İNVERTER TASARIMI. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi Mühendislik Bilimleri Dergisi, 28(3), 1591-1603. https://doi.org/10.17780/ksujes.1737399