Özellikle gıda sektörü başta olmak üzere otomotiv, havacılık, elektrik/elektronik ve tekstil sektörleri gibi endüstrinin birçok alanlarında çok farklı makinalar kullanılmaktadır. Bu makinalarda ise hareket iletimlerinde bazen plastik bazen de plastik esaslı kompozitlerden imal edilmiş dişli malzemeleri kullanılmaktadır. Bu deneysel çalışmada, saf poli-eter-imid (PEI) polimeri ile ağırlık olarak %30 oranında cam elyaf (CE) takviyeli poli-eter-imid (PEI-30CE) kompozitin tribolojik performansları incelenmiştir. Aşınma ve sürtünme deneyleri disk üzerinde pim cihazı kullanılarak yaklaşık oda sıcaklığında ve kuru kayma şartlarında gerçekleştirilmiştir. Deneylerde üç farklı yük (30N, 60N, 100N) ve 1.0 m/s kayma hızı kullanılmıştır. Deneyler sonucunda saf PEİ polimer ve %30 oranında cam elyaf takviyeli PEI kompozitinin sürtünme katsayısı, pim/disk sıcaklığı ve spesifik aşınma oranı belirlenmiştir. Ayrıca optik mikroskop kullanılarak deneylerde kullanılan malzemelerinin aşınma yüzeyi mikroyapı incelemeleri gerçekleştirilmiştir. Deneyler sonucunda uygulanan yüke bağlı olarak hem saf PEI hem de cam elyaf takviyeli PEI kompozitin sürtünme katsayısı ve aşınma oranının azaldığı tespit edilmiştir. Cam elyaf takviyeli PEI kompozitin saf PEI polimerine göre yaklaşık %95 oranında daha yüksek aşınma direncine sahip olduğu belirlenmiştir.
Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi
008-2020
Yazarlar, desteklerinden dolayı Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Bilimsel Araştırma Projeleri Koordinatörlüğü’ne teşekkürü bir borç bilir.
Many different machines are used in many areas of the industry such as automotive, aviation, electrical/electronic and textile sectors, especially in the food sector. In these machines, gear materials made of plastic and sometimes plastic-based composites are used in motion transmission. In this experimental study, the tribological performances of pure poly-ether-imide (PEI) polymer and 30wt.% by weight glass fiber (GF) reinforced poly -ether- imide (PEI-30GF) composite were investigated. Wear and friction tests were carried out using pin-on-disk device at approximately room temperature and dry sliding conditions. Three different loads (30N, 60N, 100N) and a sliding speed of 1.0 m/s were used in the experiments. As a result of the experiments, the friction coefficient, pin/disc temperature and specific wear rate of pure PEI polymer and PEI-30GF composite were determined. In addition, microstructure examinations of the wear surface of the materials used in the experiments were carried out using an optical microscope. As a result of the experiments, it was determined that the friction coefficient and wear rate of both pure PEI and PEI-30GF composite decreased depending on the applied load. It was determined that PEI-30GF composite has approximately 95% higher wear resistance than pure PEI polymer.
008-2020
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Malzeme Üretim Teknolojileri |
Bölüm | Malzeme Bilimi ve Mühendisliği |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 008-2020 |
Yayımlanma Tarihi | 3 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Mayıs 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024Cilt: 27 Sayı: 2 |