Surface defects on airport flexible pavement runway surface pose a critical problem for the durability and safety of the pavement. In this study, the main causes of surface defects on the airport flexible pavement runway surface are analysed comprehensively using SWARA method in a multi-criteria decision making (MCDM) framework. A total of 13 criteria, including traffic density, climate and environmental effects, material non-conformities, application defects, maintenance deficiencies, rolling defects, ageing of asphalt, inadequate bearing capacity, pavement dimensional defects, swelling and shrinkage effects, old pavement defects, drainage deficiencies and earth movements, were evaluated in terms of their effects on surface defects. The analysis reveals that application errors are the main cause of surface defects in pavements with the highest weight. Subsequently, inadequate bearing capacity, use of unsuitable materials, inadequate drainage and cylindering defects were ranked as the most important factors, while earth movements were found to be of relatively low importance. The findings of the study identify which factors should be prioritised to improve the long-term durability and performance of airport flexible pavements and provide strategic recommendations for sustainable and economical surface management.
Havaalanı esnek kaplamalı pist yüzeyinde ortaya çıkan yüzey kusurları, kaplamanın dayanıklılığı ve güvenliği için kritik bir sorun teşkil etmektedir. Bu çalışmada, havaalanı esnek kaplamalı pist yüzeyinde görülen yüzey kusurlarının temel nedenleri, çok kriterli karar verme (ÇKKV) çerçevesinde SWARA yöntemi kullanılarak kapsamlı bir şekilde analiz edilmiştir. Çalışmada trafik yoğunluğu, iklim ve çevresel etkiler, malzeme uygunsuzlukları, uygulama hataları, bakım eksiklikleri, silindiraj hataları, asfaltın yaşlanması, taşıma gücü yetersizliği, üstyapı boyut hataları, şişme ve büzülme etkisi, eski kaplama kusurları, drenaj yetersizliği ve yerküre hareketleri olmak üzere toplam 13 kriter, yüzey kusurlarına olan etkileri açısından değerlendirilmiştir. Yapılan analiz, en yüksek ağırlıkla uygulama hatalarının kaplamalarda yüzey kusurlarına sebep olan başlıca neden olduğunu ortaya koymaktadır. Ardından, taşıma gücü yetersizliği, uygun olmayan malzeme kullanımı, drenaj yetersizliği ve silindiraj hataları en öncelikli faktörler olarak sıralanmış; yerküre hareketleri ise göreceli olarak en düşük öneme sahip bulunmuştur. Çalışmanın bulguları, havaalanı esnek kaplamaların uzun vadeli dayanıklılığını ve performansını artırmak amacıyla hangi unsurlara öncelik verilmesi gerektiğini belirlemekte ve bu doğrultuda sürdürülebilir ve ekonomik bir yüzey yönetimi için stratejik öneriler sunmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ulaştırma Mühendisliği |
Bölüm | İnşaat Mühendisliği |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Temmuz 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 28 Sayı: 3 |